דלג לתוכן
Contact Us: 03-3724722 | 055-9781688 | [email protected]

מה נחשב (או לא נחשב) בתור תאונת דרכים?

יהודה אלחרר
יהודה אלחרר

כיצד מכריעים בשאלה המשפטית המורכבת מה נחשב בתור תאונת דרכים, ואילו מקרים נמצאים מחוץ להגדרה? החוק בישראל אינו תמיד מספק תשובה חד משמעית לשאלה האם מקרה מסוים נחשב כתאונת דרכים המהווה עילה לפיצויים לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. קיימים מקרי קצה רבים, וביניהם פגיעה במהלך תיקון דרך, פגיעה מרכיב מסוים ברכב, פגיעה שנגרמה בעקבות כלי רכב, אך לא עקב מגע ישיר עם כלי הרכב וכדומה. במאמר זה נציג מידע משפטי חשוב אשר יסייע להבין טוב יותר איך עונים על שאלה קשה זו.

מה נחשב (או לא נחשב) בתור תאונת דרכים? (מידע משפטי)

לא כל מקרה של פגיעה מרכב מנועי מהווה תאונת דרכים. לחלקכם הדבר אולי נשמע כמובן מאליו, שכן הסיטואציה הקלאסית העולה לראש כאשר מדמיינים תאונות דרכים היא של אירוע דריסה של הולכי רגל או התנגשות בין רכבים. האם פגיעה מרכיב מסוים ברכב, כגון חגורת בטיחות (בעת חיבורה או ניתוקה) או דלת תא המטען, צריכה להיחשב בתור תאונת דרכים? רבים יסברו כי כאן כבר לא מדובר בתאונת דרכים, וייתכן שבצדק. כך גם סברו בתי המשפט בישראל במקרים רבים.

ואולם, חשוב לדעת כי לאור ההגדרה הרחבה של תאונת דרכים בחוק הישראלי, ייתכנו מקרים רבים בהם לא תימצא תשובה פשוטה לגבי סיטואציות ספציפיות. מקרים אלה כוללים, לצד המקרים שציינו לעיל, גם פגיעה בעת תיקוני רכב, פגיעה בעת הכניסה או היציאה מהרכב וכיו״ב. ההכרעה בשאלה חשובה, שכן היא תסייע להבין האם וכיצד ניתן לתבוע פיצויים במקרה מסוים – באמצעות הגשת תביעה לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים או דרך תביעת נזיקין סטנדרטית. מסיבה זו, מומלץ מאוד להיוועץ בעורך דין המתמחה בדיני נזיקין ופיצויים לנפגעי תאונת דרכים (פלת״ד) במקרים בהם מתעורר ספק בשאלה חשובה זו. להלן נציג דוגמאות למקרים נפוצים הממחישים את הקושי בהכרעה מה נחשב בתור תאונת דרכים.

האם ומתי תיקון דרך נחשב בתור תאונת דרכים?

תיקון דרך הוא שם כולל למקרים בהם עקב תקלה כלשהי ברכב נדרשת עצירה במהלך הדרך לצורך ביצוע תיקון או פעולה אשר תאפשר את המשך הנסיעה. תיקון דרך יכול לכלול הוספת שמן מנוע או מים לרדיאטור אשר התחמם במהלך הנסיעה, החלפת גלגל בעקבות פנצ׳ר וכיו״ב. לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים, נזקים שהתרחשו במהלך תיקון או טיפול דרך אשר נעשו בידי המשתמש ברכב או אדם אחר שאינו עוסק בטיפולי דרך לפרנסתו (כגון מוסכניק) עשויים להיחשב בתור תאונת דרכים. עם זאת, האבחנה במקרים ספציפיים תלויה מאוד בנסיבות ובמבחנים שנקבעו בפסיקת בתי המשפט לאורך השנים.

ניתן להדגים את הקושי באבחנה באמצעות שני פסקי דין במסגרתם ניתנו הכרעות שונות לגבי אירועים של תיקון דרך בקשר לרדיאטור ברכב. בפסק דין שניתן בבית משפט השלום בטבריה בשנת 2011 (בתיק שמספרו ת״א 952-06-07‏) הגיש אדם תביעה נגד חברת הביטוח בגין פגיעה של אדם אשר בעת הוספת מים לרדיאטור ברכבו, נפל מכסה הרדיאטור אל תוך מנוע הרכב. האדם הושיט את ידיו על מנת לחלץ את מכסה הרדיאטור, ובעת שעשה זאת נפגע בידו ממאוורר הרכב. בית המשפט קבע כי לאור כך שהאירוע נעשה לאחר שכבר הסתיימה נסיעתו, כשהיה בחצר ביתו, וכן היות והתובע הצהיר כי מדובר בתקלה שגרתית ברכב (להבדיל מתקלה פתאומית) המקרה אינו נחשב בתור תאונת דרכים.

לעומת זאת, בפסק דין שניתן בשנת 2007 בבית משפט השלום בתל אביב (בתיק שמספרו ת״א 60252/04) הגיש אדם תביעה נגד חברת הביטוח בשל כך שבעת נסיעה ברכבו, התחמם מנוע הרכב וכשהוא עצר את רכבו לצורך טיפול בתקלה ופתח את מכסה הרדיאטור, הותזו לעברו מים רותחים והוא נכווה בחלקים שונים בגופו. בית המשפט קבע כי מכלול הנסיבות מלמד כי מדובר בתיקון דרך, ובעקבות זאת נפסקו פיצויים לתובע בסך 8,000 ש״ח. שני המקרים הנ״ל, על אף שהם דומים במובן זה שבשניהם נגרם נזק לבעל הרכב, הסתיימו בהכרעות שונות לחלוטין, והדבר ממחיש עד כמה התוצאה המשפטית תלויה בנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה.

האם ומתי פגיעה במהלך היציאה או הכניסה אל הרכב תיחשב בתור תאונת דרכים?

החוק קובע כי שימוש ברכב מנועי לצורך הקביעה האם מדובר בתאונת דרכים כולל גם כניסה אל תוך הרכב או ירידה ממנו. בהתאם, אירוע של פגיעה בעת הכניסה או היציאה מהרכב עשוי להיחשב כתאונת דרכים, אך לא תמיד. דוגמה למקרה שהוכר בתור תאונת דרכים ניתן למצוא בפסק דין משנת 2017 שניתן בבית משפט השלום בחיפה (בתיק שמספרו ת״א 29119-11-15). פסק הדין עסק בנהג שעסק בחלוקת מזון, ובמהלך ירידה מרכבו החליק וסבל מנזק בקרסול. בית המשפט קבע כי האירוע נכלל בהגדרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים והעמיד את הפיצוי לנהג על סך של 60 אלף ש״ח.

לעומת זאת, בפסק דין של בית משפט השלום בבאר שבע (בתיק שמספרו ת״א 1849/99) נדונה תביעה של אישה אשר בעת שעמדה להיכנס למונית נפגעה מרכב חולף. בית המשפט קבע כי לא ניתן לראות באישה כנוסעת במונית, שכן בפועל, לא נוצר מגע בינה ובין המונית. כלומר, אירוע העלייה לרכב לא הוכר בתור תאונת דרכים. ואולם, לאור הפגיעה מהרכב החולף, נפסקה חובת פיצויים לנהג הרכב הפוגע בסך כולל של כ-33,500 ש״ח.

האם אירוע של פגיעה מדלת הרכב או תא המטען עשוי להיחשב בתור תאונת דרכים?

בשונה מהמקרים שציינו לעיל, החוק קובע כי העלאה והורדה של מטען מרכב אינה מהווה תאונת דרכים. אף שלאורך השנים בתי המשפט נתנו הכרעות סותרות במקרי קיצון שעירבו פריקה וטעינה, בשנת 2019 ניתן פסק דין חשוב של בית המשפט העליון (בתיק שמספרו רע״א 8744/18), אשר צמצם את גדר המקרים שיחשבו בתור תאונת דרכים במצבים מעין אלה. פסק הדין עסק במקרה של אדם שנסע אל נמל התעופה בן גוריון עם רכבו. במהלך הוצאת המזוודה מהמושב האחורי ברכבו, נטרקה הדלת על ידו ואצבעו נקטעה. בית המשפט קבע כי על אף הנסיבות המצערות, לא ניתן לראות במקרה זה כתאונת דרכים. זאת משום שבעת הוצאת המזוודה מהרכב, הנהג כבר החנה את רכבו ועמד עמידה יציבה מחוץ לרכב, באופן שניתק את רצף השימוש ברכב למטרות תחבורה.

על אף פסיקה זו, חשוב לציין כי עדיין ייתכן כי ניתן יהיה לתבוע פיצויים במקרים דומים, אף אם הם לא יוכרו בתור תאונת דרכים. דוגמה לכך היא מקרים של פגיעה שנגרמה עקב כלי רכב, אך ללא מגע פיזי עם הרכב. פסק דין שממחיש זאת ניתן בשנת 2014 בבית משפט השלום בפתח תקוה (בתיק ת״א 15701-07-11). פסק הדין עסק באדם מבוגר אשר נסע לקניות בסופרמרקט. בעת שחזר מהקניות אל רכבו שחנה מחוץ לסופר, והכניס את שקיות המוצרים מעגלת הקניות אל תא המטען, רכב סמוך פגע בעגלה, אשר נהדפה לעברו וגרמה לו פגיעות קשות בגופו. בית המשפט קבע כי אף שטעינת המוצרים ברכב אינה עונה על ההגדרה של תאונת דרכים, יש לראות בתובע כהולך רגל שנפגע בתאונה. לתובע נפסקו פיצויים בסך כ-400 אלף ש״ח.

סיכום

לעיל הדגמנו עד כמה דינמית עשויה להיות ההגדרה של תאונת דרכים, ועד כמה היא תלויה בניואנסים שונים ובנסיבות של כל מקרה ומקרה. לא פעם, ייתכן כי אירוע מסוים יוכר כתאונת דרכים, אך במקרה דומה עם שוני קל בנסיבות תתקבל המסקנה כי האירוע אינו נחשב בתור תאונת דרכים. ואולם, חשוב לדעת כי גם מקרים אשר לא יוכרו כתאונת דרכים עשויים עדיין לאפשר הגשת תביעת פיצויים נזיקית, או לחלופין הכרה בתור תאונת עבודה או בזכאות לקצבת נכות במוסד לביטוח לאומי. לאור ריבוי האפשרויות המשפטיות, מומלץ להיוועץ במקרים אלה בעורך דין המתמחה בדיני נזיקין ותביעות פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, על מנת לבחון את דרכי הפעולה המתאימות בנסיבות העניין.

מה נחשב בתור תאונת דרכים – צרו קשר עם המומחים שלנו לדיני נזיקין ותאונות דרכים

במאמר זה הסברנו על מקרי קצה שונים העשויים להיחשב כתאונות דרכים ולזכות את הנפגעים בפיצויים, ועל הקושי באבחנה מה נחשב בתור תאונת דרכים. אם יש לכם שאלות או צורך בייעוץ וסיוע במקרים פרטניים, נשמח לעזור. משרדנו עוסק באופן שוטף בייצוג נפגעי תאונות בתביעות נזיקין מול חברות הביטוח, במוסד לביטוח לאומי ובכל הערכאות המשפטיות. ליצירת קשר עם עורך דין מומחה לתחום וקביעת פגישת ייעוץ במשרדנו, בירושלים או בתל אביב, לחצו כאן.

צרו קשר

  • ✓ Valid number ✕ Invalid number
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

גלול כלפי מעלה