דלג לתוכן
Contact Us: 03-3724722 | 055-9781688 | [email protected]

פשרה מול חברת הביטוח בתאונת דרכים

Moti Orange
Moti Orange

מקרים רבים של תביעת חברת הביטוח בשל תאונת דרכים מסתיימים בפשרה. לעיתים לאחר בחינת מקרה התאונה והנזקים שנגרמו למבוטח ולעיתים ללא העמקה משמעותית של חברת הביטוח במקרה. האינטרס של חברות הביטוח בפשרה ברור, אך לא תמיד כדי לתובע לקבל הסכם כזה. במאמר הבא נסביר מהי פשרה מול חברת הביטוח בתאונת דרכים, באילו מקרים מגיעים לפשרה ומתי כדאי לסרב להצעה.

משרד עורכי הדין שלנו מתמחה בתחום הנזיקין ודיני התעבורה. פנו אלינו לקבלת עזרה לאחר כל תאונה עם נזק גוף או רכוש.

מהם התגמולים המגיעים מחברת הביטוח?

תגמולי ביטוח הם הדרך בו חברת ביטוח מעניקה למבוטח את המגיע לו לאחר קרות התאונה וזאת על פי הפוליסה אותה רכש. פוליסת הביטוח אמורה לציין מהו הכיסוי הביטוחי אותו רכש המבוטח, מהם המקרים אותם הביטוח יכסה ולמה זכאי המבוטח כחלק מהפוליסה.

תגמולי הביטוח ניתנים לרוב על דרך של פיצוי, שיפוי, ומתן שירותים. שיפוי הוא מקרה בו חברת הביטוח מחזירה למבוטח כסף כנגד הוצאות שהוציא בעצמו, למשל הוצאות ניתוח או בדיקות. לפעמים חברת הביטוח משלמת ישירות לנותן השירותים והמבוטח אינו נדרש לתשלום מכיסו. לעומת זאת, פיצוי הוא מקרה בו חברת הביטוח משלמת סכום כספי למבוטח ללא קשר להוצאות אותם הוציא. חברת הביטוח אף עשויה לעיתים להעניק שירותים למבוטחיה, אך תגמול זה אינו נפוץ.

פשרה מול חברת הביטוח בתאונת דרכים

מהי פשרה מול חברת הביטוח?

פשרה מול חברת הביטוח היא הסכם בין התובע לחברה המאפשר לחברה להפחית את סכום תגמולי הביטוח שישולם בפועל לולא ההסכם, זאת לאחר שהייתה מחלוקת בין הצדדים לגבי גובה הסכום שאמור להיות משולם למבוטח.

הפשרה מייתרת את ההגעה לבית המשפט ומונעת מחברת הביטוח (והמבוטח) את ההוצאות המתלוות לתביעה בערכאה המשפטית, את הזמן המושקע בהליך ולעיתים גם חוסכת לחברת הביטוח כסף בפיצויים הגבוהים שעשוי בית המשפט לפסוק.

לחברת הביטוח מטרה נוספת בהגעה לפשרה, והיא התחמקות מפסקי דין תקדימיים שיכריחו את חברת הביטוח בתשלום תגמולי ביטוח במקרים דומים בעתיד. במצב זה החברה תעדיף להסכים על פיצויים מסוימים מול המבוטח הספציפי בהסכם פשרה, ובכך תימנע מליצור התחייבות כלפי מבוטחים עתידיים שחוו מקרה דומה.

חשוב לדעת כי לאחר חתימה על הסכם פשרה לא יוכל המבוטח לתבוע יותר בגין התאונה.

מתי מבוטח צריך לחשוד לגבי הצעת הסכם פשרה מצד חברת הביטוח?

במידה וחברת הביטוח יוצרת קשר עם המבוטח זמן קצר בלבד לאחר קרות התאונה, יש סיבה לחשוד. חברת הביטוח רוצה להימנע מהליך משפטי ותשלום תגמולים גבוה ולכן תעדיף להציע תשלום חד פעמי בתמורה לויתור המבוטח על ניהול התביעה. במקרים אלה עדיף שלא להתפתות להצעה ולפנות לייעוץ משפטי שיוכל להעריך את סיכויי התביעה והיקף התגמולים המגיע לניזוק.

מקרה נוסף בו לא כדאי למבוטח להגיע להסדר פשרה מול חברת הביטוח הוא כאשר היקף הנזק עדיין נמצא בחוסר וודאות. במצב זה ייתכן שאם יחתום מבוטח על הסדר פשרה מול חברת הביטוח ויגלה בהמשך שהיקף הנזקים שנגרמו לו גדול יותר מששיער, יהיה מנוע מלתבוע תגמולי ביטוח נוספים בעתיד. על כן עדיף למבוטח להמתין זמן מה עד שהיקף הנזקים יהיה וודאי.

מבוטחים נוטים לעיתים לקבל הצעות להסדר פשרה בשל צורך כספי, אך ייתכן כי מדובר בטעות. בכל מקרה עדיף להמתין עם הסדר לאחר שבידי המבוטח כלל המסמכים הרפואיים שנוגעים לנזק שנגרם לו ולאחר התייעצות עם עורך דין לדיני נזיקין.

באופן דומה יהיה על מבוטח לשקול מצב הפוך. ייתכן כי הנזק שנגרם לו עשוי להשתפר לאחר טיפולים ושיקום, ולכן ניהול תביעה ארוכה ככל שמצבו מיטיב תפחית את הפיצויים המגיעים לו. ייתכן כי במצב זה הסכום שיוצע לו בהסדר בשלבים הראשונים לתביעה עדיף על ניהול הליך משפטי ארוך ופסיקת תגמולים נמוכים.

אילו עוד קריטריונים כדאי לשקול?

ההחלטה אם לקבל את הסדר הפשרה או לא תלויה בגורמים רבים. ביניהם סיכויי קבלת התביעה ומצבו הכלכלי של התובע. כך שאם סיכויי התביעה אינם גבוהים והתובע לא נתון במצב כלכלי יציב, הפסד בבית המשפט שיסתיים ללא פיצויים והוצאות משפט גבוהות עשויים להיות מחיר גבוה מידי מצד המבוטח לשאת, ובמצב כזה ייתכן כי עדיף לקבל הסדר פשרה הוגן על פני שום דבר.

שיקול נוסף שכדאי למבוטח ולעורך דינו לשקול הם מה משמעות התביעה עבור חברת הביטוח. ככל שהמקרה עשוי להוביל לתקדים משפטי ולהשפיע על תשלום תגמולים למבוטחים נוספים באותו המצב, ככל שניהול התביעה עשוי להוביל למוניטין שלילי לחברה או שהוצאות המשפט עבור החברה יהיה גבוהות, התיק נמצא ב"סיכון" גבוה יותר מבחינת חברת הביטוח ולכן יהיה לה אינטרס להגיע להסדר מטיב יותר עם המבוטח. במצב זה למובטח יש אינטרס לסרב להסדר פשרה או להתמקח על הסדר טוב יותר.

מה כדאי למבוטח לעשות לאחר שחברת הביטוח מציעה לו הסדר פשרה?

למבוטח כדאי לפנות לעורך דין המומחה בתביעות מול חברות הביטוח. עורך דין מיומן יידע להעריך את סיכויי התביעה ומשמעותה עבור החברה וכך גם יידע להעריך אם קבלת הסכם פשרה כדאית עבור המבוטח או לא.

משרדנו בירושלים ותל אביב מונים עורכי דין עם ניסיון מוכח בתביעת חברת ביטוח בעקבות תאונת דרכים והגעה להסכמי פשרה מקסימליים עבור לקוחתנו. נשמח לעמוד לרשותכם.

צרו קשר

  • ✓ Valid number ✕ Invalid number
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

גלול כלפי מעלה