Skip to content

עיצומים כספיים מטעם הרשות להגנת הצרכן בגין הטעיה

Avatar

Michael Decker

הידעתם כי פרסומים מטעים עלולים לעלות לכם מאות אלפי שקלים? במאמר זה נרחיב על תופעה שחשוב כי כל בעל עסק יכיר היטב, וידע כיצד להתמודד עמה: עיצומים כספיים וקנסות המוטלים מטעם הרשות להגנת הצרכן בגין הטעיית צרכנים.

משרד עורכי הדין כהן, דקר, פקס, ברוש, בירושלים ובתל אביב, מתמחה במשפט מסחרי ובדיני תאגידים. המשרד מספק מענה משפטי מקיף ליחידים ולחברות, לרבות ייצוגם בפני הרשויות המינהליות ובתי המשפט. 

עיצומים כספיים מטעם הרשות להגנת הצרכןעיצומים כספיים בגין הטעיית הצרכן הינה תופעה נפוצה

כולנו מכירים את האמרה לפיה ״על טעויות משלמים״. ובכן, מתברר כי בנוגע לבעלי עסקים ויזמים, הדבר נכון גם לגבי הטעיות. בעלי עסקים רבים אינם מודעים לכך שפרסומים מטעים מצידם עלולים לעלות להם ביוקר, ולגרור אחריהם הטלת עיצומים כספיים מטעם הרשות להגנת הצרכן, בסך מאות אלפי ואף מיליוני שקלים. לצערנו, לאור חוסר ההיכרות עם החוק בנושא, רבים מגלים על כך מאוחר מדי – כאשר כבר הוטלו עליהם עיצומים בפועל.

אין לטעות ולחשוב כי מדובר במקרים נדירים. מתחילת שנת 2020 הוטלו עיצומים רבים על חברות שונות בגין פרסומים מטעים. חלק מהמקרים אף התפרסמו בתקשורת. באתר ״הארץ״ דווח על קנס בסך לא פחות מ-180 אלף ש״ח אשר הוטל על חברה שהפיצה תכשירים אשר נטען לגביהם כי ביכולתם לרפא חולי קורונה ואף לטפל במחלת הסרטן. באתר גלובס התפרסם כי חברה המעניקה שירותי רפואה דחופה לציבור הקשישים, הטעתה את לקוחותיה והוטלו עליה עיצומים כספיים גבוהים במיוחד, בסך כ-340 אלף ש״ח. אלה רק מקצת המקרים שבגינם נקנסים עסקים בגין הטעיית הצרכנים.

כיצד מופעלת הסמכות להטיל עיצומים כספיים בגין הטעיה?

חוק הגנת הצרכן נועד לקדם שקיפות במסגרת המסחר בישראל, ולעודד התנהלות תקינה של בעלי עסקים כלפי לקוחותיהם. החוק אוסר, בין היתר, על פרסום מטעה הנוגע למוצרים או השירותים המשווקים, לרבות לגבי טיבם, מהותם, צורתם, מרכיביהם וכיו״ב. על מנת לפקח על יישום החוק, הוקמה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. הרשות עורכת בדיקות יזומות, וכן מבררת תלונות המגיעות אליה על-ידי הציבור. אם הרשות החליטה כי פרסום כלשהו כולל הטעיה, תימסר לבעלי העסקים שנבדקו על-ידי הרשות הודעה על כוונה להטיל עליהם עיצומים כספיים. 

מה באפשרותם של בעלי עסקים שנודע להם על כוונה להטיל עליהם עיצומים לעשות?

ראשית, החוק מאפשר למי שנמסרה להם הודעה על כוונה לחייבם בעיצומים כספיים לטעון את טענותיהם בפני הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן. הטענות יכול שיוגשו בכתב או שייטענו בעל פה, בהתאם להחלטת הממונה, אשר צריכה להיכלל בהודעה על הטלת העיצומים. זכות טיעון זו תקפה למשך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה, אולם ניתן לבקש את הארכתה לתקופה של עד 45 ימים נוספים. לאחר בחינת טענות הנקנסים ניתן יהיה להותיר את סכום העיצומים שנקבע על כנו, להפחיתו או לבטל את העיצומים. ניתן גם להמיר את העיצומים בהתחייבות להימנע מהפרה עתידית של הוראות החוק.

אם גם לאחר בחינת טיעוני בעלי העסקים שנקנסו העיצומים הם עדיין יידרשו לשלם בגין הפרת החוק, באפשרותם להגיש ערעור בפני בית משפט השלום, בתוך 45 ימים ממועד מסירת דרישת התשלום. הערעור יידון בפני נשיא בית משפט השלום, אשר בסמכותו לבטל את העיצומים או להפחיתם. חשוב להדגיש כי לפי החוק, הגשת ערעור אינה מעכבת את ביצוע התשלום באופן אוטומטי. לשם עיכוב ביצוע התשלום, יש להגיש בקשה לממונה על הגנת הצרכן או לבית המשפט, ולקבל את רשותם.

צרו קשר עם עורך דין מומחה לדיני תאגידים ולדיני הגנת הצרכן

לסיכום, חוק הגנת הצרכן כולל בחובו סמכות הטלת עיצומים בסכומים אדירים. חשוב לפעול בהתאם להוראות החוק, על מנת להימנע מהם. אם הוטלו עליכם עיצומים כאמור, או שהנכם מתלבטים בנוגע לפרסום העלול להיחשב כמטעה, נשמח לסייע לכם בייעוץ ובליווי משפטיים. משרד עורכי הדין כהן, דקר, פקס, ברוש, מתמחה בייצוג חברות ובעלי עסקים בסוגיות הנוגעות לחוק הגנת הצרכן. ניתן ליצור עמנו קשר באמצעות מספרי הטלפון או כתובת הדואר האלקטרוני המופיעים מטה.

בעיית העברת כסף מחו''ל לבנק בישראל

: 03-3724722

        055-9781688

 office@lawoffice.org.il

צרו קשר

Scroll To Top