Skip to content

תאונות דרכים

Moti Orange

Moti Orange

נסעתם לעבודה או עם המשפחה, ופגעתם ברכב או בהולך רגל? מה נכון לעשות ומה ההשלכות האפשריות? גם באם אתם עצמכם נפגעתם ברכוש או בגוף כתוצאה מתאונת דרכים, יש לפעול בצורה הנכונה על מנת למצות את זכויותיכם.

תאונות דרכים הן מהסיטואציות המלחיצות ביותר בכל מה שקשור לתעבורה אך גם מהסיטואציות השכיחות ביותר. הסטטיסטיקה מספרת שרובינו נהיה מעורבים בתאונת דרכים אחת לפחות במהלך חיינו.

כמה כללי אצבע שנכונים לכל תאונה:

  1. הזמנת כוחות הצלה: פגעתם באדם? הזמינו כוחות הצלה. זה הדבר הראשון והחשוב ביותר לעשות. קודם צריך לדאוג לטיפול רופאי ורק לאחר מכן לבחינת הנזק לרכוש. זו לא רק הבחירה המוסרית הנכונה, אלא גם דרך הפעולה החוקית שתגן עליכם לאחר מכן.
  2. ליווי משפטי מידי: המהירות בה יצרתם קשר עם עורך דין מומחה לדיני תעבורה מהווה פעמים רבות מרכיב קריטי ביכולת לסייע. הנהג הפוגע ירצה כמובן לצור קשר עם עו"ד, אך הדבר נכון גם במצב בו אתם או מי מבני משפחתכם נפגעתם. אל תמתינו להגיע לבית, ובוודאי לא להירגע כמה ימים. צרו קשר מיד, עוד באזור התאונה, סמוך ככל הניתן למועד האירוע. במצב כזה, עורך הדין יוכל לתת לכם ייעוץ טוב יותר כיצד לנהוג בחקירה אם זו תבוא, דבר משמעותי מאוד לתיק אם וכאשר יפתח בבית המשפט.

במשרדנו תוכלו למצוא מומחים לדיני תעבורה. בין עם נקלעתם לתאונה, נהגתם בשכרות, נהגתם ללא רישיון ועוד, נוכל לסייע.

תאונות קלות

חשוב לציין כי גם אם אשמת התאונה רובצת על כתפכם ואפילו אם הוגש כנגדכם כתב אישום, אתם זכאים לפיצוי בעבור פגיעות גוף. אם יש לכם ביטוח מקיף מתאים, תוכלו לקבל פיצוי גם לנזק לרכבכם.  גם בתאונות קלות יחסית אתם זכאים לפיצוי נזקי גוף.

התנגשות רכב מאחור היוצרת לדוגמה פגיעה הקרויה "צליפת שוט" עשויה לגרום לכאבי ראש לתקופה ממושכת ולפגיעה ביכולת ההשתכרות. ישנם מספר מהלכים שיש להקפיד עליהם על מנת להקל את התביעה מחברות הביטוח:

  • יש לתעד באופן מפורט את אירוע התאונה בכלל זה תיעוד התאונה ממצלמת הרכב באם קיימת, צילום של הפגיעה ברכב וברכבים נוספים אם ישנם, תיעוד של מקום הפגיעה (למשל סמוך לשלט, גשר או סימן מוכר אחר) ופרטים מלאים של המעורבים בכלל זה רישיון רכב, תעודת ביטוח בתוקף רישיון נהיגה או תעודת זהות
  • אין לחתום על כל הצהרה מאולתרת שניתנה על ידי מי מהצדדים המעורבים בתאונה לפיה אתם מודים באשמה
  • התפנו לטיפול רפואי – מיון, בטרם, מרפאת קופות חולים או רופא פרטי. רצוי להתפנות באמבולנס ובכל מקרה הקפידו שהפינוי וסיבתו יהיו מתועדים במסמך
  • אם תאונת הדרכים נעשתה במסגרת העבודה יש לציין זאת במסמכים הרפואיים על מנת לאפשר תביעה גם מול ביטוח לאומי
  • אם מדובר בתאונה עצמית מומלץ בכל מקרה להתפנות באמצעות אמבולנס על מנת שלא יטען שהפגיעה נעשתה משום סיבה אחרת. על סיבת הפינוי להיות כתובה במסמך השחרור / אשפוז של המוסד הרפואי
  • הקפידו שתלונתכם בפני הגורם המטפל תהיה מתועדת במסמך ואל תחסירו דבר. הקפידו כי תיאור הכאב ומיקומו יהיו רשומים. זה לא הזמן לומר "יהיה בסדר" או "זה יעבור". הכל צריך להירשם אחרת חברת הביטוח תוכל לטעון כי הדבר אינו קשור לתאונה
  • יש לפנות לתחנת המשטרה לצורך אישור אירוע תאונה
  • חשוב לשמור את מלוא התיעוד גם לאחר השחרור הביתה בכלל זה הפניות להמשך טיפול, אישורי מחלה, טיפולי פיזיותרפיה ועוד
  • יש לפנות בהקדם לייעוץ משפטי מעורך הדין המומחה לדיני תעבורה או נזקי גוף

חשיבות המהירות בפניה לעורך דין מומחה בתחום

תאונות דרכיםבתאונות קשות כמו גם קלות משטרת ישראל נוהגת להביא בוחן תנועה מטעמה לבחינת הזירה, נסיבות התאונה וכתוצאה מכך גם האשמה לתאונה ומידת חומרתה. הדבר משמש בפעמים רבות בכדי לבנות את התשתית לכתב האישום במידה ונמצאת רשלנות מאחד הצדדים. לכן מדובר בבוחן תנועה מצד התביעה והסתכלותו היא ביקורתית. לכן בכל תאונה בה מעורבת משטרה חשובה פניה מהירה לעורך דין עוד בטרם כלי הרכב פונו מנתיב הנסיעה.

באם יוחלט להגיש כתב אישום הדבר חשוב במיוחד. עורך הדין עשוי להזמין בוחן תנועה עצמאי שיבחן את הדברים מנקודת מבט סנגוריאלית, ויוכל לחלוק על עובדות כתב האישום במקרה הצורך לאחר שתיעד בעצמו את הדברים. בוחן תנועה עצמאי יכול להאיר נקודות אחרות, לבדוק נקודות שבוחן התנועה של משטרת ישראל לא בדק, וכך ניתן לצמצם נזקים עבור הנהג המואשם, לייעל את ההליך ולהראות נסיבות שיכולות להקל על הענישה ואף ולהוביל לזיכוי.

נפגעתי בתאונה וברצוני לתבוע פיצויים

עד 1975 היה צורך לתבוע אישית את הנהג אשר גרם לתאונה על מנת לזכות בפיצויים בכדי להשתקם ולהחלים. החוקים הנוגעים לדיני תעבורה מורכבים וסבוכים ובפעמים רבות היה קושי להוכיח אשמה, ומשום כך גם קושי בקבלת פיצוי. עקב כך, רבים מנפגעי תאונות הדרכים נותרו ללא פיצוי למרות שנפגעו קשה. חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, 1975, ביטל את הצורך להוכיח אשמה והותיר את השאלה – האם נגרם נזק מתאונות הדרכים המדוברת או לאו.

החוק מחייב כל כלי רכב בעריכת ביטוח חובה המאפשר, במקרים של פגיעות גוף, לתבוע את חברת הביטוח לקבלת פיצויים. במידה ומדובר בהולך רגל שנפגע זה תובע את חברת הביטוח של הרכב ממנו נפגע.

ממה מורכב הפיצוי?

ישנם מספר גורמים המשפיעים על גובה הפיצוי. בתי המשפט נוהגים להתחשב בגורמים הבאים בקביעתם כמה פיצוי מגיע לנפגע:

  • חומרת הפגיעה והפגיעה ביכולת ההשתכרות (בכלל זה אחוזי נכות ופגיעות נוספות)
  • גיל הנפגע בהתחשב במספר שנות העבודה עד לגיל הפנסיה – ככל שהנפגע צעיר יותר כך הפיצוי גדול יותר
  • גובה השכר טרם הפגיעה
  • נסיבות אישיות נוספות

בפיצוי מביאים לידי ביטוי משתנים רבים נוספים ,בהם השכר שאיבד הנפגע כתוצאה מאותה תאונה ובכלל זה זכויות סוציאליות, ימי אשפוז והוצאות רפואיות אחרות שאינן מכוסות, עלויות שיקום ועזרים רפואיים, כאב וסבל והוצאות משפט.

פגע וברח

חשוב לציין שהחוק מגדיר כלל "ייחוד העילה", שמאפשר תביעת נזקי גוף רק מהצד הפוגע וחוסם אפשרות לתבוע נזקי גוף מצד ג' במקרים בהם הנהג נמלט ואין לאתרו, או במקרים בהם לא קיים ביטוח חובה תקף כחוק.

במיוחד למקרים כאלו קיימת הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים הקרויה "קרנית", שמשמשת כחברת ביטוח במקרים ובהם לא נמצא חברת ביטוח לתבוע.

בכל מקרה של תאונת פגע וברח יש לשים לב לדברים הבאים:

  • תיעוד האירוע ממצלמות אבטחה, מצלמות דרך מכלי רכב או מאזרחים שהיו בסמוך
  • רשימת כל הפרטים הידועים של הרכב הפוגע ובכלל זה מספר רישוי, סוג וצבע רכב וכו'
  • עדים שראו את האירוע
  • אם מדובר בהולך רגל יש להזמין פינוי באמבולנס ולהזמין משטרה
  • להגיע למשטרה בהקדם האפשרי ולהגיש תלונה

פיצוי על נזק ברכוש

ביטוח החובה הוא לפגיעות גוף בלבד. ביטוחים מקיפים למיניהם, שהם ביטוחי רשות, מאפשרים מתן פיצוי באשר לפגיעות רכוש ובמקרים כאלה יש לתבוע את חברת הביטוח של הנהג הפוגע, או אם זו אינה קיימת, את הנהג עצמו. במידה וקיימת מחלוקת על האשמה בתאונה או על מרכיבי הפיצוי הדבר עובר לבית המשפט לענייני תעבורה, אך חברות הביטוח מתנהלות בניהם בנושא זה כשכל אחת מייצגת את הנהג באמצעות עורכי דינה.

תאונת דרכים כתאונת עבודה

במקרים בהם בוצעה תאונת הדרכים בזמן העבודה יש לתבוע את הביטוח הלאומי על מנת לקבל פיצויים כנפגע עבודה וזאת בתוך 12 חודשים מיום התאונה. רק לאחר מכן יש לתבוע גם את חברת הביטוח כמקובל לכן מדובר בשני פיצויים נפרדים, אם כי חברות הביטוח נוהגות לנכות את סכום הפיצוי אשר הנפגע מקבל מביטוח לאומי גם אם החליט לא להגיש כלל תביעה (דבר הקרוי ניכוי רעיוני – ניכוי הפיצוי יכול היה הנפגע לקבל באם היה מגיש תביעה כנגד הביטוח הלאומי).

החוקים הנוגעים לדיני תעבורה מורכבים וסבוכים. במקרה שפגעתם ברכוש ובוודאי שבאדם, או במקרה שאתם או מי מבני משפחתכם נפגע וברצונכם להגיש תביעה, יש צורך בייצוג עורך דין מומחה בדיני תעבורה ומנוסה קרוב ככל הניתן למועד האירוע. עורך דין מנוסה אינו משפיע רק על גובה הפיצוי כתוצאה בין היתר, מהקשה על מקרים ופסיקות דומות בעבר, אלא גם הזמן בו יתנהל ההליך והיכולת לקבל פיצוי ראשוני בטרם פסק הדין במסגרת הליך שנקרא "תשלום תכוף". משרד כהן, דקר, פקס, ברוש מעמיד עורכי דין מקצועיים הבקיאים בדיני תעבורה ונזקי גוף ובעלי ניסיון של עשרות שנים.

תאונות דרכים

: 03-3724722

          055-9781688

 office@lawoffice.org.il

צרו קשר

Scroll To Top