איך פותחים חשבון בנק לעמותה חדשה?

פתיחת חשבון בנק לעמותה הוא שלב הכרחי לשם הפעילות השוטפת של עמותה, זאת לאחר רישום העמותה או חל”צ במשרד המשפטים. צוות עורכי הדין במשרד כהן, דקר, פקס וברוש בעלי ניסיון במגוון תחומים, כולל רישום וניהול עמותות בישראל. מאמר זה הוא אחד בסדרה ארוכה של מאמרים אשר מתמקדים במידע משפטי על מלכ”רים, עמותות וארגוני צדקה. במאמר זה, עורך הדין יהושע פקס יסביר את הליך פתיחת חשבון בנק לעמותה בישראל.

הנוהל הבסיסי של פתיחת חשבון בנק לעמותה

פתיחת חשבון בנק לעמותהנציגי העמותה יכולים לפנות לכל בנק שימצא חן או יהיה נוח בעיני העמותה עם מסמכי ההתאגדות. הפקידים יבקשו מידע כללי על תקציב המלכ”ר, הכנסותיו, הוצאותיו, ומקור ההכנסות. הדרישות של הבנקים השונים פחות או יותר זהות, אך כל אחד מהם יכול לבקש רשימת טפסים ומסמכים שונה במקצת. חלק מהבנקים יבקשו פרטים נוספים במהלך תהליך פתיחת החשבון. קיימת רשימה ארוכה של ניירת אשר נדרשת לצורך פתיחת חשבון בנק לעמותה: מסמכי רישום, תעודת התאגדות, תקנון, אישור עורך דין לפתיחת החשבון, פרוטוקול החלטה לפתיחת חשבון, וכל מיני מסמכים בנקאיים, הצהרות נהנים ובעלי שליטה בחשבון.

למה כל כך קשה לפתוח חשבון בנק לעמותה?

פתיחת חשבון הבנק, במיוחד עבור ארגון חדש ללא כוונת רווח, הפך לתהליך קשה וביורוקראטי יותר ויותר בשנים האחרונות. ייתכן כי הסיבה לכך היא שהמלכ”רים אינם לקוחות טובים לבנק, שכן מטבעם הם אינם מסתמכים באופן משמעותי על אשראי והלוואות ובדרך כלל לא יחזיקו סכומי כסף גדולים בחשבון.

מניסיוננו, הסיבה העיקרית לקשיים של עמותות וארגונים ללא כוונת רווח לפתוח חשבון בנק קשורה בעיקר לצעדים אשר נקטה ממשלת ארה”ב, על מנת לוודא שבנקים ברחבי העולם מצייתים לחקיקת ה-FATCA. ארה”ב הפעילה לחץ דיפלומטי וכלכלי על בנקים וממשלות זרות ברחבי העלום אשר נדרשים לשתף פעולה עם ארצות הברית ולעשות עסקים בארה”ב. בנקים אשר לא מוכנים לציית לתקנות ה- FATCA מקבלים קנסות כבדים, ויש חשד מוגבר להלבנת הון כאשר כסף מחו”ל מועבר לעמותות בישראל. תנאים אלה הובילו למצב שבו הבנקים נזהרים מפתיחת חשבונות בנק חדשים, במיוחד עבור מלכ”רים. קשה עוד יותר עבור מלכ”ר לפתוח חשבון בנק בישראל כאשר נציגי העמותה הם אזרחי ארצות הברית.

המלצות למי שפותח חשבון בנק לעמותה בפעם הראשונה:

יש לשים לב כי ישנם מורשי חתימה של העמותה בהתאם לתקנון העמותה והחלטות ועד העמותה, ולעמות זאת ישנם מורשי חתימה בחשבון הבנק של העמותה. השניים אינם זהים ואינם חייבים להיות אותם אנשים. יש להגדיר הרכב חתימות בחשבון על פי הנחיות רשם העמותות, כלומר: קיימת חובה לשתי חתימות בצירוף חותמת העמותה.
מאחר ורוב הבנקים אינם מתמחים במלכ״רים והם אינם מדייקים במקרים רבים ברגולציה של מלכ״רים, לפעמים פקידים או אף מנהלי סעיפים אומרים או ממליצים דברים שלגמרי אינם נכונים, או אף אינם חוקיים. זוהי אחת הסיבות בגללן מומלץ להיעזר בשירותי עו”ד אשר בקיא בתחום ניהול עמותות בהליך פתיחה וניהול פעולות בחשבון הבנק.

אם אתם מעוניינים להקים ארגון ללא כוונת רווח (בין אם עמותה או חל”צ) בישראל וברצונכם להתייעץ איתנו על פתיחת חשבון בנק לעמותה או כל נושא אחר הקשור לניהול עמותה ישראלית, אנא צרו  קשר.

ויזות הגירה לאנגליה

: 03-3724722

        055-9781688

 : office@lawoffice.org.il