Skip to content
Contact Us: 03-3724722 | 055-9781688 | [email protected]

הסכמה מדעת – הפרת חובת יידוע מטופל על סיכונים אפשריים בהליך רפואי (מידע משפטי)

Nirit Flaishman

Omri Levin

תודה רבה לענת ולריבה,
על הטיפול המסור והמקצועי.
100/100

מהי הסכמה מדעת? הסכמה מדעת היא מונח משפטי שפירושו כי מטופל קיבל את כל המידע הדרוש עבורו לפני הליך רפואי, ונתן את הסכמתו מתוך הבנת הסיכויים והסיכונים הכרוכים בהליך זה. הליך רפואי שהתבצע ללא הסכמה מדעת עשוי להוות עילה לתביעת פיצויים המגיעים לסכומים של מאות אלפי שקלים. במאמר זה תסביר עורכת הדין נירית פליישמן, מומחית לדיני נזיקין ורשלנות רפואית ממשרדנו על נושא חשוב זה.

משרד עורכי הדין שלנו, אשר לו סניפים ירושלים ובתל אביב, מתמחה בדיני נזיקין ורשלנות רפואית. לעורכי הדין במשרד ניסיון רב בייצוג לקוחות בהליכים משפטיים בגין רשלנות רפואית, תוך מתן ליווי משפטי מקיף המותאם לנסיבות התיק בעניינם, ובשיתוף מומחים רפואיים מובילים בתחומם. השירותים הניתנים על-ידי משרדנו כוללים ייעוץ וייצוג משפטי בנושאים שונים בתחום דיני הנזיקין ומגוון ענפי המשפט האזרחי.

הסכמה מדעת - הפרת חובת יידוע מטופל על הסיכונים האפשריים בהליך רפואי (מידע משפטי)

האם קיבלתם את מלוא המידע הדרוש עבורכם לפני ניתוח או טיפול רפואי שעברתם?

בעשורים האחרונים חלו שינויים רבים בעולם הרפואה. אחד המרכזיים שבהם הוא שיפור ברמת השקיפות באשר למידע הרפואי שיש למסור למטופלים. שינוי זה נבע מההבנה כי הסמכות להחליט על הטיפול מסוים צריכה להיות בידי המטופל. לשם קבלת ההחלטה, המטופל זקוק לקבלת כלל המידע הרפואי הנדרש באופן סביר לצורך כך. בכלל זה, זקוק המטופל להסבר על תופעות הלוואי האפשריות, הסיכונים הכרוכים בטיפול וההשלכות כתוצאה מאי ביצוע הטיפול. חשוב להבין כי למעט מספר מצומצם של חריגים, האמור חל לגבי כל מטופל וביחס לכל טיפול רפואי. לא מדובר בהמלצה בלבד עבור רופאים, אלא בחובה מכוח חוק זכויות החולה. הפרת חובה חוקית זו עשויה להקים עילה לתביעת פיצויים, בשל פגיעה באוטונומיה של המטופל. להלן נסביר ונדגים את משמעות הדברים.

מה כולל המידע שיש למסור למטופל?

החוק מפרט רשימה של פרטים אותם יש למסור למטופלים לפני כל טיפול רפואי אשר מוצע להם. רשימה זו כוללת, ראשית, את האבחנה (דיאגנוזה) ואת הצפי לגבי מצבו הרפואי של המטופל ללא קבלת הטיפול המוצע (פרוגנוזה). בנוסף, יש למסור למטופל מידע מפורט בדבר הטיפול המוצע. האמור כולל את תיאור מהות ההליך, סיכויי הצלחתו התועלת הצפוי בעקבותיו. כמו כן, יש למסור למטופל מידע על סיכונים וסיכויים הן כתוצאה מביצוע הטיפול והן כתוצאה מאי ביצועו. כאשר מדובר בטיפול חדשני, אשר לא נצברו מספיק מידע וניסיון לגביו, חלה חובה לציין זאת בפני המטופל ולפרט במידה ויש חוסר ודאות באשר לתוצאות הטיפול. מדובר ברשימה חלקית של פרטי מידע אשר יש למסור למטופל, ושאלת כמות המידע תלויה בנסיבות המקרה הספציפי.

מה קורה כאשר מידע אשר יש חובה למסור למטופל לא נמסר לו?

המידע צריך להימסר למטופל בצורה ברורה ומובנת עבורו, ובמקרה של פערי שפה יש אף חובה להשתמש במתורגמן לצורך מסירת המידע. הכלל הוא שאי מסירת מלוא המידע שהייתה חובה למסרו באופן סביר למטופל הופכת הסכמה שניתנה לטיפול לנעדרת תוקף. כפועל יוצא, בפסק דין חשוב ביותר של בית המשפט העליון משנת 1999 (פרשת עלי דעקה) נקבע כי אי מתן מלוא המידע הנדרש למטופל לצורך קבלת החלטה באשר לטיפול רפואי מסוים עשויה להיחשב בתור פגיעה באוטונומיה של המטופל, המקנה זכאות לפיצויים. לעיתים עשויים להיפסק פיצויים אך בשל הפגיעה באוטונומיה, וללא תלות בנזקים שנגרמו למטופלים בפועל כתוצאה מההליך הרפואי.

כיצד בתי המשפט פוסקים בתביעות פיצויים שעניינן אי מסירת מלוא המידע הרפואי הנדרש?

בתי המשפט מבקרים בחריפות אי מסירת מידע למטופלים בניגוד לחוק, ופוסקים פיצויים ברף הגבוה בגין מקרים של הפרת חובת יידוע המהווה היעדר הסכמה מדעת. לדוגמה, בפסק דין שניתן בבית המשפט המחוזי בתל אביב בשנת 2012, ואשר עסק בניתוח להסרת משקפיים בלייזר, מטופל תבע את הרופא המנתח בגין נזקים שנגרמו לראייתו לאחר הניתוח.

בית המשפט קבע, בין היתר, כי לא נמסר למטופל מידע מהותי לגבי הניתוח, באופן המהווה רשלנות של הרופא. מעבר לכך, בית המשפט הביע ביקורת על כך שהמטופל הוחתם על טופס הסכמה מדעת ביום הניתוח, ולא קודם לכן, שעה שמדובר בניתוח אלקטיבי שאין בו צורך בהול. בהתאם, נפסקו לטובת התובע פיצויים בסך כולל של 215 אלף ש״ח, הן בגין נזקים פיזיים ונפשיים שחווה בעקבות הניתוח והן בגין פגיעה באוטונומיה. יש לציין כי מדובר בדוגמה אחת מיני רבות, ובתי המשפט פוסקים פיצויים באופן דומה בהליכים העוסקים בהיעדר הסכמה מדעת במגוון תחומים רפואיים.

הסכמה מדעת – צרו קשר עם המומחים שלנו לדיני נזיקין ורשלנות רפואית

במאמר זה הסברנו על הסכמה מדעת וההשלכות של אי מסירת מידע נחוץ למטופלים לפני טיפול רפואי. לכל שאלה נוספת או צורך בסיוע בנושא, עורכי ועורכות הדין ממשרדנו זמינים וישמחו לעמוד לרשותכם. משרדנו מספק ללקוחותיו מענה מקיף ומקצועי בענייני רשלנות רפואית, ועובד בשיתוף עם מומחים רפואיים מובילים בתחומם. ניתן לפנות אלינו באמצעות מספרי הטלפון וכתובת הדואר האלקטרוני המופיעים מטה, לצורך תיאום פגישת ייעוץ אונליין או במשרדנו, בירושלים ובתל אביב.

רשלנות רפואית

: 03-3724722

        055-9781688

 [email protected]

צרו קשר

Scroll To Top