דלג לתוכן
Contact Us: 03-3724722 | 055-9781688 | [email protected]

מגורשי ספרד במקדוניה – זכאות לדרכון פורטוגלי

Joshua Pex

מגורשי ספרד במקדוניה חוללו בהגעתם לחבל הארץ העזוב מפנה כלכלי, כאשר הפך את מקדוניה למרכז סחר פורה בעל שווקים רחבים ומלאים בסחורות מהמזרח. בשיאה של קהילה זו הייתה לאחד מגושי היהדות הגדולים באימפריה העותמנית.

אם אתם יוצאי מדינות חבל הבלקן, אתם ככל הנראה זכאים לקבלת דרכון פורטוגלי! משרדנו בירושלים יסייע לכם בייעוץ וליווי התהליך, בכדי שגם אתם, כמו המון לקוחות מרוצים אחרים, תקבלו את הדרכון הפורטוגלי המגיע לכם על פי חוק השבות הפורטוגלי.

מגורשי ספרד במקדוניה – זכאות לדרכון פורטוגלי

קהילות מגורשי ספרד במקדוניה:

ב- 31 במרץ שנת 1492, הכריזו מלך ומלכת ספרד המאוחדת פֶרְנַנְדוֹ ואִיזָבֵּל על צו גירוש קולקטיבי של כל יהודי ספרד במילים: "אנו מצווים על כל היהודים והיהודיות, באיזה גיל שהם עשויים להיות, אשר חיים, מתגוררים, ומתקיימים בממלכותינו ואצל אדוננו הנכבדים… כי עד סופו של חודש יולי הקרב בשנה הנוכחית, מתבקשים לעזוב את כל ממלכותינו הנזכרות". שבורים ומזועזעים הגיעו היהודים באלפיהם לעבר מזחי הממלכה שלחופי הערים ולנסיה, ברצלונה ואלמריה, על-מנת להפליג לכיוון ארצות הבלקן, היכן שהסולטן העותמני בַּיְזִיד השני העניק להם ריבונות מוחלטת בחייהם הפיזיים כשהתיר להם לעסוק בכל המקצועות וענייני הסחר בהם הצטיינו ובחייהם הרוחניים כשאפשר להם לבנות בתי כנסת חדשים בניגוד לברית עוּמַר הנחשבת לחוק קודש אצל המוסלמים.

בראשיתם, הגיעו מגורשי ספרד למקדוניה בשנת 1492, ולאחריהם מגורשי פורטוגל בשנת 1497. התיישבותם הייתה בערים: בִּיטוֹלָה (מוֹנַסְטִיר בפי היהודים), סְקוֹפִּיֵה (אִישְקַסְפִּיָה בפי היהודים) וּשְטִיפּ. מאמר זה יתרכז ברובו בקהילות מונסטיר, שם חיו רוב המגורשים.

סכסוך מגורשי ספרד ופורטוגל

קהילות המגורשים שמרו כל אחת על מסורתה מבית, כך שנוצרו שני קהלים נפרדים – "קהל אַרָגוֹן" ו"קהל פורטוגל". לכל קהל בית-כנסת משלו – בית-אהרון לספרדים ובית-יעקב לפורטוגלים. בנוסף, נכלל גם קהל הרוֹמַנְיוֹטִים (כינוי ליהודים שהתיישבו באזור מימי השלטון הרומאי) המקומי, שבמאה השנים הראשונות להגעת המגורשים, שמר על היבדלות דתית וחברתית מהם. אך בתחילת המאה ה-17 כבר נטמע בתוכם.

בשונה מהאחווה היהודית בשאר המקומות ובטח בין אוכלוסיות האי האיברי, במקדוניה קהילות המגורשים הסתכסכו ביניהם, וככל שהשנים חלפו הסכסוך החריף. חלק מן הסיבות לסכסוך הייתה עליונותו הכלכלית של קהל ארגון הספרדי, שהתבטא בהעדפתו מצד השלטון העותמני כ"אחראי" על ניהול המס היהודי במקום. הפורטוגלים התלוננו נגד הספרדים שמטילים עליהם את עול המס יותר משנדרש ומרמה את השלטונות בנוסף.

בית הקברות היהודי הראשון במקדוניה הוקם ב- 1497, זמן קצר לאחר הגעת מגורשי פורטוגל לאזור. ככל הנראה בית קברות זה הוא בית הקברות היהודי הראשון בחבל הבלקן. מכך משתמע שיהודי הבלקן היו קהילות כה זעירות טרם הגיעו המגורשים לאזור שעד אז היו הרומניוטים קוברים את מתיהם בשטחים מצומצמים ולא בציבוריים ורחבים.

עיסוקי מגורשי ספרד במקדוניה

מגוון מקצועות העבודה והמלאכה של המגורשים היה רחב ומגוון. מתוכם נמנו סוחרים שהיו מייצאים כותנה ושעווה לערי איטליה ויוון השונות, רופאים, בנקאים ומשפטנים. וכן בעלי מלאכה, כדוגמת בורסקאים, נפחים, טוֹוִים, כּוֹרִים, מייצרי גבינות וכו'. על אף שהיו רב לשוניים והוכרו על ידי הרשויות כאוכלוסייה משכילה, השפה השלטת ביניהן הייתה הלדינו.

קהילות הספרדים (וכן הפורטוגלים) במקדוניה היו הקהילות היהודיות הגדולות בבלקן במאות ה-17 וה-18. הקהילה מנתה כ- 3,000 איש בסקופיה ו- 4,000 איש במונסטיר, כאשר לאורך השנים שעד המאה ה-18, הצטרפו יהודים ספרדים בעיקר מטורקיה והולנד. תשעה בתי כנסת היו במונסטיר, שלושה בסקופיה ושניים בשטיפ. בדומה לשאר בתי הישוב היהודים הספרדים בבלקן, גם בערי מקדוניה היו "שכונות-חצר" או בלדינו אֵל-קוֹרְטִיז'וֹ (צורת יחיד). מבנה זה היה בצורת חַאן טורקי, כשמבנה מסיבי מרובע מקיף חצר רחבה. בחצר זו היו תנורים משותפים בהם היו הנשים מבשלות ואופות והילדים משתובבים.

עם התחזקותה של סרביה השכנה במאה ה- 19 וכיבושיה על חלקים במדינה המקדונית, סבלו קהילות המגורשים מרדיפות נוצריות והחלו להגר לחלקי האימפריה העותמנית השונים. ערב מלחמת העולם השנייה עמדה הקהילה על 7,200 נפשות.

לאורך השנים נולדו והתיישבו במקדוניה גדולי רבני הדור, הנחשבים עד ימינו כבעלי-הלכה, כותבי שו"תים ודרשנים מן השורה הרבנית הראשונה. בין שמותיהם נכללו: רבי שמואל די מֵדִינָה (הידוע בקיצורו המהרשד"ם), רבי יוסף בן-לב (מהריב"ל) שהיה אחד ממטילי החרם המפורסם על העיר אֲנְקוֹנָה. זאת עשה לאחר שהאפיפיור פאולוס הרביעי ציווה לאסור את אנוסיה, להפקיע את נכסיהם, להכניסם למחבוש במרתפי האינקויזיציה ולהעלות את חלקם על המוקד מפני ששבו ליהדות ונחשבו שכפרו בדת הנוצרית. רבי יעקב תם אבן יָחְיָיא היה רופא ובן למשפחת מלומדים פורטוגלית עשירה, רבי יצחק אֲדְרַבִּי, רבי יוסף אִיסְקַפָּה (מלשון סקופיה) רבי אהרון בן יוסף ששון וכ"ו.

מאמרים נוספים אודות מגורשי ספרד בארצות השונות:

  1. קהילות האנוסים הפורטוגלים בבלגיה
  2. יהודי בוכרה זכאים לדרכון פורטוגלי
  3. קהילות מגורשי ואנוסי ספרד בונצואלה
  4. סיפורם של מגורשי ספרד בברזיל
  5. יהדות ספרד ברומניה

תודה למר יהונתן גבריאלוב במחקר וכתיבת מאמר זה ומאמרים נוספים בנושא מגורשי ספרד ופורטוגל.

צרו קשר עם עורך דין לאזרחות של האיחוד האירופי

משרד עורכי הדין שלנו מסייע לצאצאי מגורשי ספרד בקבלת אזרחות פורטוגלית. נשמח לתת לכם ייעוץ ומענה לכל שאלה. לשיחת בירור ראשונית עבור זכאות לדרכון פורטוגלי התקשרו:

 

צרו קשר

  • ✓ Valid number ✕ Invalid number
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

גלול כלפי מעלה