דלג לתוכן
Contact Us: 03-3724722 | 055-9781688 | [email protected]

יהודי קטלוניה – דרכון פורטוגלי לצאצאי מגורשי ספרד

Jordan Levy-Bograd

רבים מאיתנו שמעו לראשונה על מחוז קטלוניה בשנים האחרונות, בעקבות שאיפות העם הקטלני לחירות מהממשלה הספרדית. עם-זאת, בהיסטוריה היהודית קיים מקום מכובד לחבל הארץ העתיק ולקהילה היהודית ששגשגה בו לאחר כיבושו בידי הכובשים המוסלמים.

למעשה, קהילת קטלוניה שהכילה ערים מלאות תלמידי חכמים כגון ברצלונה, טַרָגוֹנָה, ג'ירונה, לֵרִידָה, סַבָּדֵל, בֵּסַלוּ וטוֹרְטוֹסָה, גדלה להיות תחנת הממסר העיקרית ברבות השנים של תורה, קבלה, פסיקה ואפילו מחקר תורני-פילוסופי עיוני. גדוליה ידועים גם היום במעלתם ובקיאותם הרבה בהלכה, קורות חייהם שעיצבו את התרבות היהודית לדורותיה והלך חייהם הצנוע.

במאמר זה נציג את תולדות יהודי קטלוניה. חלק ממטרת הכתוב הוא להנגיש מידע היסטורי-משפטי לגבי שמות משפחה שמקורם בקטלוניה ואשר זכאים כיום לדרכון פורטוגלי אירופי. התוכן מתחיל מראשית דברי ימיהם של הקהילה ומסתיים בגירוש המסיבי שחל בקיץ 1492.

יהודי קטלוניה – דרכון פורטוגלי לצאצאי מגורשי ספרד

יהודי קטלוניה – דרכון פורטוגלי לצאצאי מגורשי ספרד

יהדות צפון מזרח ספרד הייתה חבויה מעין ומאוזן עד פלישת הכובש המוסלמי לספרד במאה ה-8. לאחר שסיימו המוסלמים לכבוש את האזור, הצליחו להעפיל את הרי הפירנאים ולהתחיל מסע חדש לכיבוש ארץ הפרנקים – צרפת. אולם, שם נעצרו על ידי המצביא קרל מרטל, שעמד בראש אימפריה עצומה בסדר הגודל האירופי של ימי הביניים.

מיד לאחר שהחלו הפרנקים לכבוש בחזרה את צפון ספרד מידי המוסלמים, התושבים המקומיים החליטו למרוד בכובש הגאלי ולהקים מספר רוזנויות בעלות עצמאות מדינית. הדבר לקח חלק בסוף המאה ה-8 ולאורך המאה ה-9. בשל התרבות המפותחת שהותירו אחריהם המוסלמים, החלו היהודים באזור לאמץ את אורח החיים הגבוה. בו זמנית ניהלו חליפת מכתבים עם גאוני בבל.

בפרק הזמן הזה התבססה במחוז קהילה מכובדת וגדולה. את זאת ניתן לדעת על פי קברים רבים המצויים בקטלוניה מאותה התקופה, במיוחד ב"הר היהודים" – מוֹנְז'וּאִיק. ציון דרך משמעותי של הקהילה הוא חתימת הסידור המוכר כיום בין קהילות ישראל. הסידור למעשה נחתם על-ידי חכמי ברצלונה באופן סופי. זה היה לאחר שקיבלו נוסח אחיד לבקשתם מראש ישיבת סוּרָא שבעיראק – רב עמרם גאון.

במשך המאות ה-9 וה-10 הקימו היהודים קהילות ענק שהיו מצויות כמעט בכל עיר מערי הרוזנויות. לאורך של כמעט 600 שנים שמרו בקנאות על דפוס חיים יהודי משלהן הנקרא "מנהג קטלוניה". בחלוף הזמן חיו בקומונות שנקראו אצל הרשויות אַלְגָ'מוֹת – קהילה (מילה שמקורה עוד מהתקופה המוסלמית במקום). קהילות אלה חיו בדו קיום רוב הזמן עם השכנים הנוצרים.

אולם, מסע הצלב הראשון שחל בשנת 1096 הביא לגיוס המוני נרחב של גברים במערב אירופה. למרות שהממלכות הספרדיות היו עסוקות יותר במאבק בפולשים המוסלמים, האיבה והחוליגניזם העזים כנגד יהודים שהציפו את אירופה הגיעו גם לספרד באותה עת. תקופה זו מהווה תפנית בחייהם של יהודי קטלוניה וספרד בכלל.

התערותם של יהודי קטלוניה בתרבות הספרדית הימיביניימית

על אף הפוגרומים שלקחו חלק אחת לכמה חודשים בידי אספסוף נוצרי והרסו לא פעם יישובים יהודיים, האליטה הקטלאנית הנוצרית לא אחת שמרה על יחסים פוריים עם השכבה היהודית הגבוהה. היחסים הובילו במשך שנים לבניית מפעל רחב של ספרים וחכמה. זאת למרות שאירופה בזמן ימי הביניים הייתה מקום חשוך ברובה שסלדה ממדע, חשיבה ביקורתית והסבר רציונלי לתופעות חברתיות או דתיות. האצולה הספרדית בקרב שלושת הדתות אימצה את חכמת היוונים ופיתחה אותה.

את זאת ניתן לראות היום על פי שמות החכמים היהודיים שנכחו בערי המחוז השונות ופרסמו ספרים בתחומים שונים כמו מתמטיקה, תשבורת (גיאומטריה), אסטרונומיה, קוסמוגרפיה, אוקיינוגרפיה, דקדוק, פילוסופיה, רפואה, ספרות, היסטוריה וגם בתרגום של אלה. ספרים שהתפרסמו ויוצאו למדינות שונות בימי הביניים של מחברים פוריים ואנשי אשכולות כמו:

  1. אברהם בר חִיָיא "הנשיא" – מתמטיקאי מדופלם, רופא ואסטרונום. היה מניח היסודות לכתיבת ספרי מתמטיקה בשפה העברית.
  2. אלישע בן אברהם קְרֶשְׂקָשׂ – אחד משרטטי המפות הנודעים של המאה ה-14. חיבר את ה"אטלס הקַטָלָנִי" המפורסם שנחשב לדור הבא ולמשוכלל שבמפות עד אז.
  3. יוסף אִבְּן זַבָּרָה – רופא וסופר פרוזה רחב יריעה ופעלים.
  4. אברהם אִבְּן חַסְדָאִי – ממנהיגי קהילת ברצלונה שבזכות בקיאותו בתלמוד כונה "הנשיא". היה מתרגם, איש מדע, משורר ופילוסוף. מחבר הספר "בן המלך והנזיר".
  5. בּוֹן יהודה קרשקש – איש עסקים, רופא ויד ימינו של מלך אַרָאגוֹן (מעין שם נרדף בעבר לקטלוניה).
  6. רבי שמעון בן צמח דוּרַאן – מגדולי רבני הדור של המאה ה-15. היה גם רופא, מתמטיקאי, פילוסוף ואיש מדע. נמנה בין חברי חוג הקרטוגרפי היהודי במיורקה.
  7. בּוֹנְאַסְטְרוּק שָׂפּוֹרְטָה – שמו הנוצרי של רבי משה בר נחמן – אחד מאנשי האשכולות, האזוטריקה וההשכלה המובילים שבין יהודי ספרד. על-פי היקף הידע העצום שרכש, ניתן לומר שהיה היהודי הגדול בספרד כולה אחרי הרמב"ם.
  8. יצחק אַלְבָּלָג – פילוסוף אריסטוטלי שניסה לגשר בין החכמות היווניות לדברי התורה. על אף האומץ והעומק שהראה בכתביו לא התקבל בקרב רבני דורו ונחרם על-ידם.
  9. רבי לוי בן גרשום – פילוסוף, מתמטיקאי, רופא ואסטרונום ידוע שספריו תורגמו לשפות רבות ואשר על שמו קיים מכתש בירח.
  10. יצחק בנבנישתי בן יוסף נשיא – מנהיג יהדות אַרָאגוֹן ורופאו של המלך הארגונזי.

יהודי קטלוניה – דרכון פורטוגלי לצאצאי מגורשי ספרד

התפתחות תורת הקבלה בקטלוניה

תורת הסוד שהייתה נחלה אזוטרית לבעלי ייחוס וחכמה לאורך אלפיים שנים, נלמדה בישיבות ברצלונה, טרגונה וג'ירונה בתחילת האלף השני לספירה. הישיבות הפכו למוקד עלייה אפילו לתלמידי חכמים מאזור צרפת ואשכנז, שהגיעו ללמוד ואף ללמד בישיבות. רבנים כדוגמת רבי אשר בן יחיאל – "רא"ש", רבי מנחם בן שלמה – "המאירי", רבי יעקב בן אשר – "בעל הטורים", רבי יצחק בן אבא מַארִי – "בעל העיטור" ועוד.

אזור קטלוניה כולל בתוכו גם חלק קטן מדרום מזרח צרפת – חבל ארץ הקרוי רוּסְיוֹן ונמצא באזור אוֹקְסִיטַנְיָה. משום כך, לא פעם לאורך ימי הביניים החליפו יהודי דרום צרפת וצפון ספרד מסורות דומות, כמו גם שמות, שמות משפחה והתמזגו באמצעות נישואין. למעשה, חלק זה של קטלוניה בדרום צרפת, היה עד לכיבוש הצרפתי שלו בשנות ה-20 של המאה ה-13 כמעט זהה בתוכנו החברתי לקטלני, והושפע לא מעט מדפוס החיים הערבי ומהתהודה התרבותית שיצר.

שמות משפחה כדוגמת בנבנישתי, קמחי, הלוי, בר-יקר, הכהן וכו', שבאופן כמעט מוחלט נראים היום כספרדים, נכחו באזור זה שנים רבות טרם גירוש ספרד בשנת 1492. את הדימיון הרב אפשר לתלות בקרבה הגאוגרפית וגם בחילופי מכתבים במהלך דורות שניהלו ביניהם חכמי האזורים כנאמר.

חזרה לנושא הקבלה – תחום מיסטי זה שהיה ידוע למעטים התפתח באופן בו אנו מכירים אותו היום באזור החיץ שבין קטלוניה הספרדית לצרפתית. נתחיל במי שכונו על ידי גדולי ישראל כאבות הקבלה – רבי אברהם בן דוד מפּוֹשְׂקִיֵירֵה ובנו העיוור שהנחיל לנו את מבנה עשר הספירות הידוע – רבי יצחק סגי נהור.

לפי המקובל במסורת התורנית והאקדמית, האחרון הקנה את תורת הקבלה הנלמדת כיום לרבנים עזרא ועזריאל מג'ירונה. שמכאן התעסקה משנתם בפירוש עשר הספירות דרכה התגלה האל בעולם באמצעות שלשלת עולמות הנובעות זו מזו. העליונה היא האצילות, זו גם הנשגבת ביותר והאחרונה היא העשייה – עולם בו מקיימים את התורה.

את דבריהם מסרו לתלמידם רבי משה בר נחמן, וזה העביר אותה הלאה הרבה תודות למעמדו הרם בקרב יהודי הממלכה וספרד כולה. הרמב"ן ישב בג'ירונה והיה מנהיג הקהילה. יחד עם זאת, בזמנו נודע כעילוי וכבעל ההלכה הגדול שממנו שתו כל תלמידי החכמים בספרד תורה. לאמיתו של דבר, הוא היה האיש שחתם באופן מכריע את פירסומה של תורת הקבלה בציבור.

הרמב"ן כתב פירושים על מושג הצמצום, ספר יצירה, מעשה בראשית, עשר הספירות, ובזכות בקיאותו הרחבה קיבלו יתר הספרדים תחילה את הקבלה עליהם. לאחר מכן, הופצה גם לצרפת, גרמניה ומדינות צפון אפריקה – בית היתר על ידי יוצאי חלציו.

בכדי להבטיח מקור סמכות נאמן לכתביהם, כתבו חלק מהמקובלים הספרדיים שמות של תַנָאִים מוכרים על הכתוב. זאת על מנת שיוכרו על ידי הקוראים ככתבי קודש נאמנים, מה שכיום קוראים במחקר האקדמי – פְּסֵאוּדוֹאֶפִּיגְרָפְיָה. אחת הדוגמאות היא ספר הזוהר שיוחס לרש"י. בתחילה נחלקו הרבנים לפענח את האותיות והוצע כי זהו רבי שמעון בן יהודה הנשיא. אולם, לאחר מכן הוצע גם רבי שמעון בר יוחאי, וכך התקבע בתור המחבר המקורי באופן שגוי או שלא.

לסיכום

בתודעה היהודית שמור מקום של כבוד לקטלוניה ובמיוחד לעיר ברצלונה. את זאת ניתן לראות גם היום בשירה, בספרות, ובעניין הציבורי הרב. ברבות השנים ברצלונה הפכה באופן ככל הנראה לא מודע לעיר של שגשוג ופאר בתודעתנו. זאת בזכות ההשפעות הפסיכולוגיות-תרבותיות שהצטברו אצלנו היהודים לאורך הזמן, תודות לתקופה המשגשגת ההיא בה התעלו חכמים והובילו את העולם היהודי ממחוז קטלוניה.

משום כך, ידוע על לא מעט שמות משפחה שמקורם בקטלוניה ועד היום מצויים בינינו. מה שמראה קשר ישיר למחוז קטלוניה, ולמעשה נותן אינדיקציה מובהקת על זכאות לדרכון פורטוגלי. שמות משפחה כדוגמת נחמני, הלוי, ג'ירונדי, חזן, קרשקש, ברזילאי, בנבנישתי, סניור, אלבלה, אלבלג, חסדאי ועוד שמות רבים.

הוכחת שם משפחה לקבלת אזרחות פורטוגלית

שם משפחה כאמור מראה ברוב המכריע של המקרים על שיוך עדתי של הנושא בו. בקרב יהודי צפון אפריקה ובכלל יהודי ספרד, ישנם מאות שמות משפחה שמקורם בספרד. כאן המדובר הוא על שמות בעלי גוון מוסלמי או נוצרי שהתפארו בהם יהודי ספרד בתקופת "תור הזהב". כל הרמזים הללו היום הם אינדיקציה ודאית לזכאותכם לדרכון פורטוגלי אירופי.

את המידע הנ"ל יודעת הקהילה היהודית שיושבת בפורטו ואחראית מטעם הרשויות בפורטוגל על הנפקת מכתב המלצה. מכתב ההמלצה כמוהו אישור רשמי המכיר בכם צאצאים של יהודי ספרד. לאחרי קבלתו התהליך הופך להיות ביורוקרטי בלבד, בו תצטרכו לחכות בערך שנתיים עד לקבלת תעודת ההתאזרחות הפורטוגלית.

צרו קשר – יהודי קטלוניה – דרכון פורטוגלי לצאצאי מגורשי ספרד

עורכי הדין אשר עובדים במשרדינו וממוקמים במרכזי הערים תל אביב וירושלים, יכולים לפתור לכם את הספק בשיחה קצרה. זאת תודות לשיטה דרכה עובד המשרד. בנוסף, המשרד מתמחה בקבלת אזרחויות אחרות כדוגמת גרמנית, אוסטרית, הונגרית, צרפתית וכד'.

צרו קשר

  • ✓ Valid number ✕ Invalid number
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

גלול כלפי מעלה