דלג לתוכן
Contact Us: 03-3724722 | 055-9781688 | [email protected]

חיי היהודים בעיר וינה בשלוש מאות השנים האחרונות

Michael Decker
Michael Decker

תודות לתקנות חסרות תקדים שתוקנו בחודשים האחרונים על ידי הפרלמנט האוסטרי, למעלה מ-150 אלף ישראלים רשאים להגיש הצהרה להוצאת דרכון אוסטרי אירופאי. במאמר הבא רצינו להציג מעט מההיסטוריה המרשימה של היהודים בווינה, יחד עם תרומותיהם הניכרות במגוון תחומים שונים. החל מכלכלה ובנקאות וכלה במדע, ספרות וארכיטקטורה.

חיי היהודים בעיר וינה בשלוש מאות השנים האחרונות

כבר כמעט 300 שנים חווה וינה תמורות תרבותיות ניכרות שהרימו את קרנה והפכו אותה לעיר אגדית בעלת מוניטין עולמי. בזכות התרבות הקלאסית הגבוהה, ארכיטקטורה עירונית מהממת, ורמת חיים אליטיסטית, נודעה כסמל בין לאומי של שגשוג. התרבות הווינאית מאופיינת באולמות אופרה ייחודיים, מסעדות מדופלמות, ארמונות מרהיבים, גנים יפהפיים ומוסדות גלובליים מוכרים.

בין מאפייניה הייחודיים של העיר להבדיל מיתר הבירות האירופאיות הוא שווינה נעשתה עיר בעלת מעמד עולמי גם לפני שהחלה בה המהפכה התעשייתית בשלהי המאה ה-19. העיר מכונה וידוע כ"עיר המוזיקה", משום שגאוני המוזיקה האירופאים של שלוש מאות השנים האחרונות חיו בה ויצרו יצירות קלאסיות מפורסמות. חלק מהשמות הידועים הם לודוויג ואן בטהובן, יוזף היידן, פרנץ שוברט, אנטוניו ויוואלדי, יוהנס ברהמס, וולפגנג אמדאוס מוצרט ועוד.

בסוף המאה ה-19, קם בעיר חוג חדש של מלומדים אשר הביאו לעולם תחום מחקר חדשני ופריצות דרך משמעותיות בתחום הבנת הנפש. כאן הכוונה לתורת הנפש של זיגמונד פרויד, שהפכה להיות שיטת הפסיכואנליזה הנלמדת בעולם. הראשונים שקידמו את תחום זה היו חוג של רופאים, שבחלקם הגדול היו ממוצא יהודי. הללו ביקשו לרפא את הנפש האנושית מצלקותיה של החברה המודרנית דרך שיטות טיפול חדישות שטרם הוכרו.

עד ראשית המאה ה-20 הרכיבה וינה את כמות דוברי הגרמנית הראשונה בעולם. אולם, הבירה הגרמנית ברלין עלתה עליה, וכיום עומדת במקום השני מבחינת כמות הדוברים. העיר מלאה במונומנטים ארכיטקטוניים הנדסיים מרשימים ועומדת כמעין פסל הנצחה היסטורי ושילוב של אומנויות מכל מיני תקופות עתיקות. הדבר בא לידי ביטוי בפסלים, אנדרטאות, ציורים וכו'.

כתב הסובלנות – מהפכה בסדרי גודל היסטוריים

אחד המסמכים ההיסטוריים החשובים ביותר שעזרו לקדם את האינטרס היהודי באופן גלובלי היה כתב הסובלנות. כתב הצהרה זה הרכיב אוסף של תקנות חסרות תקדים אשר הודיעו בהצהרה פומבית כי יהודים הם אזרחים שווי זכויות בתוך הממלכה האוסטרית. הצו נכתב על ידי הקיסר יוזף השני בווינה של שנת 1782.

הצהרה היסטורית והרת משמעות זאת הייתה אבן יסוד של עקרונות האמנציפציה שתוקנו בצרפת שנים בודדות מאוחר יותר. לאחרי התרחב המצע והפך חובק עולם, אולם כאן אנו רוצים להדגיש את חשיבותה של העיר וינה וההשפעה האדירה של כתב הסובלנות, שהדהד ברחבי אירופה והשפיע על בתי מחוקקים רבים בהם.

בזמן פרסום הכתב, לא הצטרכו היהודים להצניע עצמם ולחשוש יותר כדי להתפלל, לחוג חגים או להתלבש כיהודים בחוצות העיר. הגבלות חברתיות כמו צמצום הקצאות מקומות דיור הוסרו, ומאז הותר להם להיות שותפים מלאים במפעל הכלכלי הלאומי והורשו להקים חנויות ולהגדיל את הכנסתם בדומה לתושבים הקתולים. הדבר לקח חלק תחת התוכנית להרחבת המשק המקומי. יחד עם הזכויות הכלליות, הורחבו חירויות הפרט והמערך המשטרתי הבטיח הגנה לכל תושבי האימפריה. הרשויות אף התירו להעסיק קתולים כמשרתים.

אליה וקוץ בה, היהודים לאורך השנים התרגלו להיות ציבור מסוגר היושב בתוך גטו צפוף. אחד מהחיובים הכלליים דרש מהיהודים להשתלם בלימודי ליב"ה, בכדי שידעו כיצד להתמצא במרחב העסקים לכשיגדלו. זו ככל הנראה הייתה הפעם הראשונה בה חויבו לקחת חלק בגרעין הלימודי החילוני ולדעת דקדוק, לשון, מתמטיקה וכד'. הילדים התחנכו בלימודי מלאכה ואומנות במסגרת קידום הממלכה האוסטרית.

בשלביו המוקדמים, על אף והיווה גרעין ומצע לחקיקות יוצאות דופן עתידיות וככל הנראה גם לדמוקרטיה שהחלה בצרפת כפי שאנו מכירים אותה כיום בעולם כולו, הגבלות עדיין חלו על יהודים בכל הנוגע לריבוי ילדים וכן אף בהתיישבות בערים מסוימות. הקיסר יוזף השני דרש להחליש את סמכותה של הכנסייה ואיתה את הריבוד החברתי הלא שוויוני שהוביל לפערי מעמדות עצומים ומשטר פיאודלי נוקשה.חוק האזרחות האוסטרי – חיי היהודים ומפעלם בעיר וינה בשלוש מאות השנים האחרונות

היסטוריה יהודית באוסטריה על רגל אחת

בחלוף ההיסטוריה מעטי יהודים חיו בווינה והקהילה שמרה את מספרה המצומצם מאות שנים. הסיבה הייתה בגלל אנטישמיות מובנת והצרת צעדי בני הקהילה על ידי סמכויות השלטון. מסופר כי בשנת 1420, ב"גזירת וינה", החליטו הרשויות להוציא לשרפה על המוקד את אחד מפרנסי הקהילה בחשד לחילול לחם הקודש. יחד איתו החליטו השופטים להוציא להורג עוד 270 חברי קהילה נוספים על לא עוול בכפם. אלה היו גברים, נשים וילדים שהוחלט באופן אקראי על ידי הרשויות, שלקחו חלק בפעילות השטנית של הראשון. כמה חודשים אחר כך בשנת 1421 גורשו כולם מן העיר.

במשך השנים המשיכו להגיע לעיר קומץ יהודים – בדרך כלל אנשי עסקים. וינה נמצאת במרכז אירופה ולכן שימשה כתחנת פריקה ומעבר של סחורות רבות. יהודים הגיעו מרחבי אירופה על מנת לנהל משא ומתן עם האצולה האוסטרית וכך להתעשר. אולם, במחצית המאה ה-17 החליטו שוב הרשויות להגביל את מושכותיהם על צוואר היהודים עם החמרות חברתיות שפגעו בעסקים אצלם, עד שבשנת 1669 גירשו אותם באופן סופי.

בראשית המאה ה-18 נכנסה המעצמה האוסטרית להסכם עם אויבתה העתיקה האימפריה העות'מאנית. ההסכם קבע שהמעצמות ונתיניהן יהיו חופשיים להגיע אלה לשטחי אלה על מנת לקיים מסחר פורה. חתימת ההסכם הביאה מספר רב של סוחרים יהודים טורקים ממוצא ספרדי לנהל עסקאות עם אצילים אוסטרים. הספרדים התקבלו בסבר פנים יפות, וארמון המלוכה האוסטרי ניפק אישורי מגורים זמניים ליהודים ממוצא ספרדי כדי ללון בבירה (מה שנאסר על יהודים ממוצא אשכנזי).

אחרי למעלה מחמישים שנים של עסקים, הורשו הספרדים להקים קהילה משלהם בבירה באופן רשמי. הרשויות נהנו ממכס שהובילו הספרדים, ולכן לא מנעו את התיישבותם. האחראי העיקרי לצ'ארטר היה לא אחר מאשר הסולטן הטורקי שפנה במכתב לארמון האוסטרי כי יתירו לספרדים להתיישב בה.

כמעט 70 שנים אחרי-כן, הצליחו יהודי אשכנז לבסס קהילה אמידה משלהם בווינה. בשנת 1826 כונן בית כנסת אשכנזי לראשונה מאז הגירוש (שחל 150 שנים קודם לכן). שמו של בית הכנסת הוא בית הכנסת הגדול או בגרמנית שְטַאדְטְטֶמְפֵּל. הקהילה גדלה פרה פרה במשך 40 שנים, ומספרה היה כ-2,500 איש. אולם בשנות ה-60 של אותה מאה, החל גל הגירה ענק לשטוף את הבירה ממזרח אירופה. הקהילה בתוך כשישים וחמש שנים תעמוד על כ-200 אלף נפש.חיי היהודים בעיר וינה בשלוש מאות השנים האחרונות

תרומת היהודים לכלכלה המקומית

הבנק הווינאי הראשון נוסד ב-1820 והיה בבעלות משפחת רוטשילד. אבי המשפחה סלומון מאיר רוטשילד שהיה אדם מקושר בציבור האירופי נודע כאחד מאילי ההון הנודעים באירופה. הסניף שפתח בעיר יהפוך עם הזמן להיות הבנק המוביל במדינה והוכר תחת השם Creditanstalt.

הבנק מימן פרויקטים לאומיים מורכבים של פיתוחי תיעוש מתקדמים ומיזמי ענק של סלילת מסילות רכבת בצפון המדינה. יחד עם זאת, הבנק העניק הלוואות ענק לבתי אצולה ברחבי אירופה והפך לבנק הגדול באימפריה האוסטרית כולה.

אזרחות אוסטרית בהתאם לתיקון החדש

עליית הרייך השלישי בגרמניה והאימפקט הסוחף שגרמה באוסטריה, המיטה על עשרות אלפי יהודים לחיות תחת תנאים מחפירים ובזויים. יחד עם זה, הרשויות האוסטריות הובילו בסתר מדיניות אנטישמית אשר מנעה מעשרות אלפי יהודים להתאזרח במדינה בדרך טבעית. כיום אלו שהיו אזרחי המדינה בין השנים 1933-1955 זכאים לעתור ולקבל אזרחות של המדינה. התקנות החדשות כוללות אף נתינים ששהו באוסטריה וסורבו לקבל אזרחות אוסטרית בשל מוצאם.

לאור החידושים והעדכונים בחוק הסנסציוני, יוכלו המונים להתאזרח מבלי לוותר אל אזרחותם הנוכחית, לחיות באוסטריה או לעבור מבחנים למיניהם, כדוגמת מבחני שפה. לאמיתו של דבר, אין חיובים נכון להיום מלבד הוכחת קשר אזרחי-אוסטרי אצל קורבן הרדיפה וקשר משפטי של המועמד אל הקורבן.

הוכחת קשר אוסטרי

כהמשך לנאמר בסוף הפסקה הקודמת, הוכחות לקשר אוסטרי ייעשו על ידי מסמכים רשמיים ממדינת אוסטריה שהשאיר אחריו הקורבן. מסמכים כמו תעודת זהות, תעודת עלייה, שילומים שקיבל מאוסטריה לאחר המלחמה ועוד.

היה ואין ברשותכם שום מסמך, ניתן לאתר אותו תחת חיפוש מקצועי בארכיונים האוסטריים. משרדינו שבירושלים ותל אביב מעסיקים חוקרי שורשים מקצועיים אשר עוזרים ללקוחותינו לקבל אזרחויות אירופאיות בזכות עבודה מעמיקה ואיתור המסמכים הנזכרים.

צרו קשר

צרו איתנו קשר במידה ואבותיכם יצאו מאוסטריה וברצונכם לקבל דרכון אירופאי. המשרד מטפל באזרחויות אירופאיות נוספות כגון הונגרית, פולנית, רומנית, בולגרית ועוד. ליצירת קשר חייגו למספרים מטה או כתבו לנו דרך הדוא"ל, ומומחינו יחזרו אליכם בהקדם.

צרו קשר

  • ✓ Valid number ✕ Invalid number
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

גלול כלפי מעלה