דלג לתוכן
Contact Us: 03-3724722 | 055-9781688 | [email protected]

הכרה בנפגעי תאונות עבודה בתביעות מול ביטוח לאומי (מידע משפטי)

יהודה אלחרר

כיצד ניתן להשיג הכרה בתור נפגעי תאונות עבודה ולקבל דמי ביטוח לאומי? החוק קובע שני מסלולים עיקריים במקרים של תאונות עבודה: (1) קבלת דמי פגיעה; (2) הכרה בנכות שנגרמה בעקבות תאונות עבודה. בשני המקרים יש להגיש תביעה במוסד לביטוח לאומי, ולצרף אליה את המסמכים הרלוונטיים, בהתאם לנסיבות המקרה. במקרים של דחיית התביעה, ייתכן כי יהיה צורך להגיש ערעור או תביעה בבית הדין לעבודה. במאמר זה יסביר עורך דין מומחה לדיני עבודה ותביעות במוסד לביטוח לאומי, כיצד ניתן לממש זכויות ולתבוע פיצויים בגין פגיעה בעבודה.

הכרה בנפגעי תאונות עבודה בתביעות מול ביטוח לאומי (מידע משפטי)

תאונות עבודה בישראל – לא רק במקום העבודה

תאונות עבודה בישראל הן שכיחות ביותר, ומדי שנה מתרחשים כמה עשרות אלפי מקרים של תאונות עבודה. בהתאם לנתוני המוסד לביטוח לאומי משנת 2016, בין השנים 2011-2014 נפצעו בתאונות עבודה כ-195 אלף עובדים ועובדות. חשוב לדעת כי החוק מגדיר תאונות דרכים בצורה נרחבת, ובאופן המאפשר להכיר בתאונות עבודה גם כאשר הן מתרחשות מחוץ למקום העבודה. למשל, לעיתים ניתן להכיר בתאונות שהתרחשו בדרך אל מקום העבודה – דוגמת מסלול ההסעה או איסוף של ילדים מהגן או בתי הספר. כמו כן, תאונות עבודה עשויות להתרחש במסגרת עבודה מהבית. עולה השאלה כיצד ניתן לתבוע הכרה בתאונות עבודה כאשר הן מתרחשות בפועל. על כך נסביר בהרחבה להלן.

כיצד מתבצעת הגשת תביעה מול ביטוח לאומי בגין תאונת עבודה?

בכל מקרה של פגיעה בעבודה, חשוב לוודא קבלת טופס 250 מהמעסיקים. טופס זה נדרש לצורך קבלת טיפול ראשוני, ובנוסף הוא מהווה אישור מטעם המעסיק לכך שמדובר בתאונת עבודה. לעניין קבלת פיצויים, יש להפריד בין פיצויים הניתנים לפרק זמן מוגבל בגין פגיעה בעבודה (דמי פגיעה) ובין הכרה בנכות בעקבות תאונות עבודה על-ידי המוסד לביטוח לאומי. לגבי פיצויים לפרק זמן מוגבל, החוק מאפשר לעובדים שעברו תאונות עבודה לקבל דמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי. מדובר בתשלום המהווה פיצוי בגין אובדן הכנסה, למשך תקופה של עד 90 ימים קלנדריים. החוק קובע כי על המוסד לביטוח לאומי לשלם דמי פגיעה מיום ההיעדרות הרביעי מהעבודה. על מנת להגיש תביעה לקבלת דמי פגיעה, יש למלא טופס תביעה באתר המוסד לביטוח לאומי, ולצרף אליו מסמכים כגון אישורים רפואיים ומסמכים רלוונטיים נוספים.

לצד דמי פגיעה, קיים הליך נפרד להכרה בנכות בעקבות תאונת עבודה. הכרה בנכות עשויה לאפשר קבלת קצבה, אשר תהווה מקור הכנסה לנפגעי תאונת עבודה שאיבדו את כושר עבודתם באופן מלא או חלקי. ניתן להגיש תביעה להכרה בתאונת העבודה, ולאחריה תביעה לקביעת אחוזי נכות. יש להגיש את התביעה לקביעת אחוזי נכות בתוך 4 שנים (48 חודשים) ממועד התאונה. חשוב לצרף לתביעה את המסמכים הרלוונטיים. בין מסמכים אלה עשויים להיכלל, בין היתר, תיעוד רפואי אודות התאונה ואישור מרופא תעסוקתי על אובדן כושר העבודה. רשימת המסמכים המלאה תשתנה בהתאם לנסיבות הפגיעה והנזק שנגרם בעקבותיה. ניתן להגיש הן תביעות לדמי פגיעה והן תביעות לקצבת נכות באמצעות עורך דין מייצג.

כיצד ניתן לערער על דחיית התביעה לדמי פגיעה או אחוזי נכות?

לא תמיד קל לשכנע את פקידי התביעות במוסד לביטוח לאומי כי הפגיעה שאירעה לעובדים מהווה בפועל תאונת עבודה. חשוב לדעת כי במקרה של דחיית בקשה לפיצויים מהביטוח הלאומי, ניתן לערער על החלטת פקיד התביעות בשני מסלולים עיקריים: המסלול הראשון הוא הגשת בקשה לבחינה מחודשת בפני ועדה פנימית במוסד לביטוח לאומי. בסמכות הוועדה לשנות את החלטת פקיד התביעות. המסלול השני הוא הגשת ערעור נגד המוסד לביטוח לאומי בפני בית הדין לעבודה. לצורך הגשת ערעור על ההחלטה מומלץ להיעזר בעורך דין מומחה לדיני עבודה וביטוח, המנוסה בטיפול בהליכים מעין אלה.

הכרה בנפגעי תאונות עבודה בתביעות מול ביטוח לאומי – צרו קשר עם המומחים שלנו לדיני עבודה

במאמר זה פירטנו אודות המסלולים האפשריים לקבלת דמי ביטוח לאומי בגין תאונות עבודה, וכן על הדרכים לערער על דחיית הבקשה לדמי פגיעה או קביעת אחוזי נכות. אם אתם זקוקים לכל סיוע בנושא, או אם יש לכם שאלות פרטניות, תוכלו לפנות אל משרדנו ונשמח לעזור. עורכי ועורכות הדין ממשרדנו, בירושלים ובתל אביב, מתמחים בייצוג עובדים בפני המוסד לביטוח לאומי בתביעות בגין תאונות עבודה ובהליכי מימוש זכויות. ניתן לפנות אלינו באמצעות מספרי הטלפון וכתובת הדואר האלקטרוני המופיעים מטה.

צרו קשר

  • ✓ Valid number ✕ Invalid number
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

גלול כלפי מעלה