דלג לתוכן
Contact Us: 03-3724722 | 055-9781688 | [email protected]

בחירת מסגרות חינוך במקרים של תלמידים עם צרכים מיוחדים

Michael Decker
Michael Decker

תחום החינוך המיוחד בישראל עבר בשנים האחרונות מהפכה של ממש, והוא מאפשר כיום אפשרויות בחירה רבות יותר מאי פעם עבור הורים ותלמידים. לא כל ההורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים מודעים למכלול הזכויות השמורות עבור ילדיהם, ואף לא לאמצעים המשפטיים למימושן. במאמר זה נציג בפניכם כמה מהמרכזיות שבהן.

משרד עורכי הדין שלנו בירושלים ובתל אביב, מתמחה בדיני חינוך ומשפט מינהלי. אנו מספקים ללקוחותינו (עליהם נמנים הורים, עובדי הוראה ומוסדות חינוך) מענה וליווי, לשם שמירה מיטבית על זכויותיהם, בפני כל הערכאות המשפטיות. 

רבים עדיין סוברים כיום כי החינוך המיוחד בישראל מהווה מערכת נפרדת לחלוטין. גם אם בעבר היה בכך מן האמת, הרי שכיום המצב שונה לחלוטין. המחוקק ובתי המשפט מודעים הרבה יותר מבעבר לצורך בקידום שוויון לתלמידים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים, בין היתר לאור מגמות בינלאומיות החלות בתחום. חוק חינוך מיוחד תוקן מספר פעמים בשנים האחרונות, תוך יישום פסיקות של בית המשפט ומסקנות ועדת דורנר שהוקמה בנושא. נוספו אליו מסלולים לשילוב תלמידי חינוך מיוחד בחינוך הרגיל, לתוכנית לימודים מותאמת אישית ועוד. 

התערבות בתי המשפט בעניינם של תלמידי חינוך מיוחד

החוק מציע מספר מסלולים לשילוב תלמידי חינוך מיוחד בחינוך הרגיל. בין מסלולים אלה ניתן למנות כיתות חינוך מיוחד, תוכניות הכלת תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכיתות חינוך רגיל ואפשרות לליווי התלמידים על-ידי סייעים אישיים. במספר פסקי דין (אשר הראשון שבהם עסק בעתירת הורים לילדים בעלי תסמונת דאון) קבע בג״ץ כי לאור חשיבות קידום השוויון עבור תלמידי החינוך המיוחד, יש לפעול בכל הדרכים האפשריות על מנת למצוא תקציבים לשילובם. בנוסף, בית המשפט נוטה להגן על זכויות בעלי צרכים מיוחדים, גם כאשר הדבר כרוך בחריגה מנהלי משרד החינוך. כך, למשל, פסק בית המשפט לעניינים מינהליים לטובת הורי ילד אוטיסט בבקשתם להמשך שילובו בידי סייעת אישית, הגם שהנחיות משרד החינוך דאז לא אפשרו זאת. בית המשפט הכריע לטובת הילד, לאור כך שכבר נעזר לאורך זמן בשירותי הסיוע בידיעת משרד החינוך.

החינוך המיוחד בישראל

שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל

לשם קבלה לתכנית שילוב, יש להביא את עניינם של התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים בפני ועדת זכאות ואפיון. הוועדה בוחנת וקובעת את רמת התפקוד והצרכים הספציפיים של התלמידים, ובהתאם לכך נבחר המסלול שבו ילמדו (כיתה רגילה, כיתה מיוחדת בבית ספר רגיל או למידה במוסד חינוך מיוחד). בנוסף, לשם יישום השילוב בבתי ספר רגילים, קובע החוק כי בבתי הספר יפעל צוות מקצועי אשר יהא אחראי על פיקוח אחר תכנית השילוב. בכל המקרים הנ״ל ניתן להשיג על החלטות הוועדה והצוות המקצועי. במקרים מסוימים אף ניתן להגיש עתירה מינהלית על ההחלטות המתקבלות על-ידי הוועדות הנ״ל. 

האמור לעיל ממחיש כי נעשה רבות מצד רשויות המדינה על-מנת למצוא פתרונות שוויוניים עבור בעלי צרכים מיוחדים. למרבה הצער, במקרים רבים הורים אינם מודעים למכלול האפשרויות העומדות בפניהם וקיימים מקרים רבים בפועל של בעלי צרכים מיוחדים שעניינם נופל בין הכיסאות. לאור מורכבות ורגישות הנושא, מומלץ מאוד להיעזר בשירותי עורך דין מומחה, על מנת להבין את הצעדים המשפטיים שניתן לנקוט בהם לשם מימוש זכויות תלמידי החינוך המיוחד בישראל.

צרו קשר עם עורך דין מומחה לדיני חינוך ומשפט מינהלי

אם הנכם זקוקים לסיוע משפטי בנושא חינוך מיוחד בישראל, נשמח לעזור. צרו קשר עם משרד עורכי הדין שלנו לקבלת ייעוץ וליווי משפטיים. אנו מתמחים במתן מענה משפטי עבור הורים, עובדי הוראה ומוסדות חינוך וייצוגם בפני הערכאות המשפטיות השונות.

 

צרו קשר

  • ✓ Valid number ✕ Invalid number
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

גלול כלפי מעלה