דלג לתוכן
Contact Us: 03-3724722 | 055-9781688 | [email protected]

בקשות בתביעה אזרחית (מידע משפטי)

Michael Decker
Michael Decker

כיצד מגישים בקשות בתביעה אזרחית? בקשות בנושאים מהותיים ופניות בנושאים דיוניים (הנוגעים לעניינים טכניים במסגרת ההליך) מוגשות בדרך כלל בכתב ונדונות על-ידי בית המשפט. כללים שנקבעו בנושא לאחרונה מסדירים את אופן ההגשה של בקשות ופניות, כמו גם את המועדים להגשתן. במאמר זה יסביר על ההבדל בין בקשות ופניות, וכן על הפרוצדורות בנושא, עורך הדין מיכאל דקר, שותף ומומחה למשפט אזרחי ממשרדנו.

בקשות בתביעה אזרחית (מידע משפטי)

תביעות אזרחיות עשויות להתנהל במשך זמן ממושך, לעיתים אף מספר שנים. לאור משך ההליכים, לא פעם עולה צורך להגיש, תוך כדי ניהול התביעות, פניות ובקשות שונות בפני בית המשפט. עד לפני זמן לא רב, נושא בקשות הביניים בהליכים אזרחיים לא הוסדר בצורה מיטבית, בלשון המעטה. לא נקבעו הוראות המסדירות את אופן ההגשה והבחינה של בקשות בתביעה אזרחית. הדבר יצר קושי ממשי במעקב אחר בקשות והחלטות שהוגשו בכל תיק תביעה בבית המשפט.

תקנות סדר הדין האזרחי החדשות משנת 2018, קבעו כללים חדשים לחלוטין בנושא, במטרה לייעל ולשפר את אופן ההתנהלות של בקשות במסגרת ההליך. התקנות החדשות יוצרות הבחנה בין פניות טכניות לבית המשפט בנושאים שונים, ובין בקשות העוסקות בעניינים מהותיים. קיים שוני בפרוצדורה להגשה ובחינה של פניות ובקשות. כתוצאה מכך, הסיווג בין פניות ובקשות עלול להיות לא פעם מבלבל ומטעה. להלן נסביר על כך בהרחבה.

פניות בנושאים טכניים

התקנות החדשות קובעות כי יש להגיש פניות בעניינים טכניים, הנוגעים לניהול השוטף של ההליך בפני בית המשפט, בכתב, בצירוף עמדת הצד השני להליך. זאת למעט אם הדבר אינו אפשרי, לאור התנהלות הצד השני, או מסיבות אחרות שאותן יש לציין בפנייה. פניות עשויות לעסוק בנושאים כגון שינוי של מועדי דיון שנקבעו, בקשות להארכת מועד להגשה של כתב טענות או ביצוע משימה כלשהי המוטלת על מי מהצדדים והגשת הודעות שונות לבית המשפט. בעבר בית המשפט היה קובע את מסגרת הזמנים למענה של הצד השני לבקשה. כיום הכללים מחייבים את הצדדים לקיים שיח ביניהם, ככל שהדבר אפשרי, בטרם הגשת הפנייה לבית המשפט. הדבר נועד לאפשר לבית המשפט לקבל מידע מלא לצורך הכרעה מהירה בעניין הטכני, אם נדרשת הכרעה כזו מצד בית המשפט.

הגשת בקשות מהותיות

לגבי בקשות העוסקות בעניינים מהותיים (להבדיל מעניינים טכניים בלבד), התקנות החדשות קובעות פרוצדורה מורכבת יותר. ראשית, יש לדעת כי בקשות מעין אלה לא ניתן להגיש בין המועד שלאחר הגשת כתב הטענות האחרון בתיק (לרוב, כתב תשובה) ועד למועד הדיון הראשון במסגרת הליכי קדם המשפט (שמקדימים לשלב ההוכחות במסגרת התביעה). התקנות קובעות כי למעשה, בשלב זה על הצדדים לגבש רשימה של בקשות, אשר תוגש לבית המשפט. בהתאם לרשימה, בית המשפט יכריע באילו מהבקשות ניתן לקיים דיון בעל פה בבית המשפט במסגרת השימוע הראשון של קדם המשפט, ואילו בקשות מורכבות יותר, כך שנדרשת הגשתן בכתב.

גם כאן, התקנות מחייבות את הצדדים לפנות אחד לשני במסגרת גיבוש רשימת הבקשות. ההנחה מאחורי כלל זה היא כי הדבר עשוי להוביל להגעה להסכמות בין הצדדים, לפחות לגבי חלק מהבקשות, באופן שייתר את הצורך בהגשתן בפני בית המשפט. לאחר שייערך דיון בבקשות, בין אם במסגרת קדם המשפט ובין אם במסגרת הגשת בקשות נפרדות בכתב והכרעה בהן על-ידי בית המשפט, התקנות מחייבות לבקש את רשות בית המשפט לצורך כל הגשת בקשה נוספת בהמשך. רשות כזו תינתן רק אם בית המשפט ישוכנע כי לא ניתן היה לכלול את הבקשה ברשימת הבקשות, או כי קיימת הצדקה סבירה לכך שהדבר לא נעשה.

יש לציין כי קיימים מספר חריגים לכלל שלפיו לא ניתן להגיש בקשות מהותיות בין מועד כתב הטענות האחרון לבין מועד תחילת קדם המשפט. חריגים אלה עוסקים בעניינים דחופים, אשר לא ניתן להמתין לגביהם, וכוללים, בין היתר, בקשות לסעדים זמניים, בקשות לעיכוב ההליכים, בקשות לגבייה מוקדמת של עדות, בקשה לפסלות שופט, בקשות לצירוף צד להליך (תובע או נתבע), בקשות לתיקון כתבי טענות, בקשות לפטור מהתייצבות של צד להליך או נציגו לדיון שנקבע ובקשות לאישור הסדר פשרה בהליך. חריגים אלה ומספר מצומצם של חריגים נוספים ניתן יהיה להגיש, ככלל, בכל שלב בהליך.

ההבחנה בין בקשה ופנייה אינה תמיד כה ברורה

לא פעם ההבחנה בין פנייה טכנית ובין בקשה מהותית עשויה להיות מבלבלת ולהקשות על הצדדים. הסיווג של בקשות במסגרת רשימת החריגים הנ״ל תורם במעט להפחתת הבלבול. ובאופן כללי, חשוב לנסות להבין עד כמה הנושא שבמסגרתו פונים אל בית המשפט מורכב ומהווה נטל ומעמסה על הצדדים ועל בית המשפט. ההנחה היא כי ככל שהבקשה אינה מורכבת, היא תסווג כפנייה. עם זאת, כל מקרה קצה שבמסגרתו יש חוסר בהירות נבחן על פי הנסיבות הקונקרטיות, ועורך דין המתמחה במשפט אזרחי יידע לעמוד על ההבחנה בצורה מספקת.

בקשות בתביעה אזרחית – צרו קשר עם המומחים שלנו למשפט אזרחי

במאמר זה הסברנו על בקשות בתביעה אזרחית, עמדנו על ההבחנה בין בקשות מהותיות ובין פניות טכניות והסברנו כיצד התהליך לגבי כל אחת מהנ״ל מתבצע בפועל. אם יש לכם שאלות נוספות בנושא תביעות אזרחיות, או צורך בכל ייעוץ משפטי או סיוע, משרדנו זמין עבורכם. עורכי הדין ממשרדנו, בירושלים ובתל אביב, מתמחים במגוון ענפי המשפט האזרחי, לרבות דיני נזיקין (רשלנות רפואית, תאונות דרכים, לשון הרע וכיו״ב), דיני נדל״ן, דיני חוזים, דיני עבודה, קניין רוחני ועוד. ניתן ליצור קשר עם משרדנו באמצעות מספרי הטלפון וכתובת הדואר האלקטרוני המופיעים מטה.

צרו קשר

  • ✓ Valid number ✕ Invalid number
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

גלול כלפי מעלה