דלג לתוכן
Contact Us: 03-3724722 | 055-9781688 | [email protected]

אזרחות פורטוגלית ליוצאי אלג'יריה – קהילת אוראן

Jordan Levy-Bograd

העיר אוראן הייתה אחת משלוש ערים אלג'יראיות שהכילו את כמות היהודים הגדולה ביותר עד עליית העדה ארצה בשנות ה-50. יחד עם אלג'יר הבירה וקונסטנטין, מנתה אוראן כ-30 אלף נפשות בשנות ה-50. זאת באחת ממדינות האיסלאם שהכילה את הישוב היהודי המשמעותי ביותר שהתקיים במרחב הים התיכון אחרי מרוקו.

משרד הגירה לפורטוגל דקר, פקס, לוי ושות' באזור המרכז ובירושלים עוזר בתהליך הסדרת דרכון פורטוגלי לצאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל. אם אתם או אבותיכם יוצאי העיר אוראן, אתם קרוב לוודאי זכאים לדרכון פורטוגלי. הקהילה היא נצר למגורשי ספרד שהגיעה לפני למעלה מחמש מאות שנים לחופיה והתיישבו בה.

אזרחות פורטוגלית ליוצאי אלג'יריה – קהילת אוראן

מקור קהילת אוראן

על אף עתיקותה של יהדות אלג'יריה ומסורותיה הישנות, לא הרבה נכתב אודותיה או נשאר ממקורות פנימיים עתיקים. כך למעשה גם על אחת הקהילות החשובות והגדולות שלה ובכלל של צפון אפריקה – קהילת אוֹרַאן. למרות חשיבותה כעיר נמל מרכזית כבר אלף שנים, רק בשנת 1391 הוזכרה לראשונה והועלתה על כתב קהילת היהודים המקומית.

מה קרה בשנה זו? בקיץ של שנת 1391 התחוללו פרעות ענק בעיר סביליה שבדרום ספרד. הפרעות התלקחו כאש בשדה קוצים והגיעו מהר מאוד גם לערים מרכזיות שבהן היה ישוב יהודי משמעותי, כדוגמת ולנסיה, ברצלונה, טולדו, מיורקה ועוד. אלפי יהודים נכלאו בבתיהם ונשרפו חיים יחד עם נשותיהם וילדיהם על ידי אספסוף נוצרי קנאי. המהומות והבהלה הציפו את ספרד כולה והגיעו אפילו לאיים הרחוקים שתחת שלטון המלך.

עשרות אלפים התנצרו מחשש לאובדן חייהם ורבבות נוספות בחרו להימלט על נפשם וברחו לצרפת, גרמניה, הונגריה, מרוקו ואלג'יריה, שכחלקם מצאו מחסה באוראן. את זה אנחנו יודעים כיום בזכות שלושה תלמידי חכמים מפורסמים שלקחו חלק במעבר המסיבי והחד מספרד. אלו היו הריב"ש – רבי יצחק בר ששת, רשב"ץ – רבי שמעון בן צמח ורשב"ש – רבי שלמה בן שמעון (בנו של הקודם). שלושת אלו היגרו לעיר אלג'יר בזמן הפרעות והחלו לתאר בכתביהם את צורת ההתיישבות של המקומיים גם בעיר אוראן.

למעשה, מתקופה זו הועלתה לראשונה העיר אוראן על כתבים עבריים וסופר עליה ועל יהודייה. בכתביהם כפי שניתן לראות, מספרים הרבנים כי הגיע מספר לא קטן של פליטים ספרדיים והגעתם יצרה מתח עם המקומיים. הספרדיים ניסו להטיל עליהם את מרות המסורת הספרדית היוקרתית, אולם המקומיים התנגדו תחילה. הריב"ש כתב לאחד מראשי העדה הספרדית "ביקשתי ממך כמה פעמים לא להתעקש לשנות את מנהגיהם של המקומיים אם אתה שואף לחיות איתם בשלום". מיד עם הגעתה התחילה הקהילה הספרדית להעמיד בית דין, בתי כנסת, מקוואות טהרה ובית מטבחיים ספרדי והקימה קהילה יחסית קטנה אך מכובדת.

מגורשי ספרד בעיר אוראן

הקהילה הקטנה גדלה ניכרות בשנת 1492 – שנת גירוש יהודי ספרד. למעשה, אלג'יריה הייתה אחת משלוש מדינות שקלטו מספר גבוה ביותר של מגורשים – יש מעריכים אותו בכעשרת אלפים בערך ויש אף יותר. בשנה זאת התעצמה הקהילה, ובעצם בלעה את קהילת אוראן המקומית המקורית. זאת אנו יודעים על פי המסורת הספרדית שהחלה להיות מונהגת מזמן הגעת המגורשים בעיר. עם זאת, חייהם של אלו עמדו להשתנות ולהפוך לחיי צער וסבל במהרה.

עם התחזקותה של הממלכה הספרדית, תרה וחיפשה נקודות מפתח באזורי הים התיכון, אשר יוכלו להקנות לה שליטה בימים ובמיוחד בנמלים עמוסי טובין. בשנת 1505 השתלטו הכוחות הספרדיים על העיר והחלו לבזוז את בתי היהודים ולאנוס את הנשים. נכסי בית הכנסת המקומי וחפצי ערך נגנבו ולאחר מכן הפך לכנסייה. סידוריו וספריו נשרפו, והמקווה ובית המדרש נזנחו. בפשיטה זאת של החילות הספרדיים נטבחו כארבעת אלפים מוסלמים, ועוד חמשת אלפים נלקחו כשלל מלחמה. אולם, היהודים לא נטבחו או הוגלו על-ידי הרשויות.

למרבה ההפתעה, הבישוף הקתולי שמונה על ידי ההנהגה הספרדית הסכים ליהודים לנכוח בעיר. הללו נחשבו ואלים של המלך הספרדי (נכנסו למעין עסקה אשר חייבה אותם לשמור אמונים למלך ובתמורה לכך לקיים אורח חיים סטנדרטי) ואושר להם להקים שכונה משלהם – ג'וּדֵרִיָה. לאורך הזמן שירתו כמתווכים בין הממשל הספרדי לבין המקומיים, מתרגמים, שגרירים וסוחרים במרחב הים התיכון – גם בארצות האסלאם וגם ארצות הנצרות.

בחלוף הדורות עלו לגדולה משפחות ממוצא ספרדי, שהיו ידועות ועשירות בציבור היהודי ובמרחב הים התיכון. משפחות כדוגמת נברו, קנסינו, ששפורטש, מולכו, בַּלֵסְטֵרוֹ, סָטוֹרָה ועוד, שימשו כדיינים, סופרים, שרים ואוריינים שהתכתבו תכופות עם הרשויות הספרדיות.

אזרחות פורטוגלית ליוצאי אלג'יריה – קהילת אוראן

גירוש היהודים מהעיר

באפריל 1669, תחת שלטונה של המלכה מריה אנה, גורשו היהודים מאוראן ובית הכנסת המרכזי נהפך שוב לכנסיה. רוב היהודים הועברו לניס שבצרפת, אך רובם החליטו לאחר מכן להגר לליבורנו שבאיטליה, היכן שבאותה עת התקיימה קהילה ספרדית עשירה ורחבה.

בתחילת המאה ה-18, פלשו העות'מאנים לעיר וכבשו אותה מידי הספרדים. אלו התירו ליהודים לשוב לעיר. בתקופה ההיא, אם הייתה ממלכה שהטיבה עם היהודים יותר מכל הייתה העות'מאנית. האחרונים שיפרו את מצבם והעניקו להם פריווילגיות מיוחדות, כמו גם השיבו להם את בית הכנסת שנלקח והולאם בידי המלכה הספרדייה.

אפשר לומר שאהדו את היהודים בזכות כך שהיו אוריינים וקידמו את האינטרסים הכלכליים של האימפריה, הודות לרשת הסחר הגלובלית אותה ניהלו. זאת ועוד, ליהודים באותה תקופה לא היו שאיפות עצמאיות להקים צבא או לייסד מדינה משלהם, מה שהתקבל בברכה אצל הבֵּיִים הטורקים ובטח אצל הסולטן. שיבתם לעיר הייתה מורגשת בזכות כך שעיר הנמל השוקקת הפכה למרכז סחר של מעצמות אירופה, שעגנו והיו מעורבות במסחר באופן קבוע.

לאחר 24 שנים של חַיל בעיר, שוב פעם הגיעו הספרדים בשנת 1732 והביסו את הפלוגות העות'מאניות. כאן החליטו לא לגרש את היהודים שנית, אולם רעידת אדמה שפגעה בעיר בסוף המאה המדוברת הותירה גוויות רבות ומגפה פרצה. אירוע זה גרם לספרדים לאחר שנתיים לנטוש את העיר, ואז העות'מאנים כבשו אותה מחדש.

תקופת השלטון הטורקי בעיר וגידולה של הקהילה

במהלך השלטון העות'מאני החוזר שחל בתחילת המאה ה-19, ותחת שלטון הביי מוחמד אַל-כַּבִּיר, נקראו יהודים מערים שונות להגיע לאוראן. ערים אשר מזה מאות שנים הכילו קהלים ספרדיים בני עשרות אלפי אנשים. לדוגמא אלג'יר, תְלֵמְסֵאן, מַסְקַרָה, מוּסְתַגַנֵאם, נֶדְרוֹמָה ואפילו ממרוקו.

בשנת 1830, היו אלו הצרפתים שכבשו את העיר ובעצם את כל צפון הארץ. תודות לתוכנית צו כרמייה אותה הגה שר המשפטים הצרפתי יהודי אדולף כרמייה, יכלו יהודי אלג'יריה להתאזרח ולקבל שוויון זכויות אזרחיות מלאות בצרפת. בשנות החמישים, כאשר עלו יהודי העיר לארץ, המספר קהילה נאמד בכ-30 אלף. מספר עצום בסדר הגודל של קהילה יהודית בין ארצות האסלאם. כאמור, כיום רובם המכריע זכאים לדרכון פורטוגלי.

הקהילה היהודית שיושבת בפורטו ומנפיקה את מכתב ההמלצה הנדרש

על מנת להיכנס באופן רשמי לרשימת הממתינים לאזרחות פורטוגלית אצל משרד הפנים הפורטוגלי, נדרש תחילה לקבל אישור מהקהילה היהודית הממוקמת בפורטו. האישור מעיד כי מכירים במועמד נצר למגורשי ספרד/פורטוגל. לאמיתו של דבר, האישור מהווה אשרור פורמלי לזכאותכם ולקשר שלכם למגורשי ספרד. לאחר מכן, התהליך למעשה "נופל" עלינו עורכי הדין, כיוון שמצריך התעמקות בסחבת הביורוקרטית אל מול הרשויות. אך, אתם את חובתכם מילאתם, כעת תצטרכו לשבת ולהמתין לקבלת הדרכון האירופי הנכסף.

צרו קשר לקבלת סיוע בנושא דרכון פורטוגלי ליוצאי אלג'יריה

כפי שהובהר במאמר, יהודי אוראן / אורן הם בעלי זיקה עמוקה וישירה ליהודי ספרד ופורטוגל. אנו נוכל לעזור לכם להבין את זכאותכם בשיחת טלפון או דרך פגישה פנים אל פנים, או דרך הזום. צרו איתנו קשר למידע נוסף.

למאמר על שמות משפחה בעלי זיקה ספרדית אצל יוצאי העיר – לחצו כאן

 

צרו קשר

  • ✓ Valid number ✕ Invalid number
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

גלול כלפי מעלה