Skip to content

טיפול רשות האוכלוסין וההגירה במבקשי מקלט – מה תמונת המצב העדכנית?

Avatar

Joshua Pex

בשנת 2017 פורסם דו״ח ביקורת של מבקר המדינה בנושא טיפול רשות האוכלוסין במבקשי מקלט הפועלים למען הסדרת מעמדם החוקי בישראל. בדו״ח צוינו ליקויים רבים בנוגע לטיפול הרשות בהם בהיבטים שונים. מאז אמנם חלו שינויים מסוימים בעבודת הרשות, אך עדיין יש מקום לשיפור המצב. משרדנו, המתמחה בדיני הגירה לישראל, מסייע למבקשי מקלט להסדיר את מעמדם באופן שוטף. להלן נסביר בהרחבה על הליקויים שנמצאו בדו״ח ועל תמונת המצב העדכנית.

משרד עורכי הדין כהן, דקר, פקס, ברוש, בירושלים ובתל אביב, מתמחה בדיני הגירה לישראל. לעורכי הדין ממשרדנו ניסיון רב בטיפול בנושאים כגון הסדרת מעמד בישראל, אשרות עבודה לעובדים זרים, זכויות מבקשי מקלט וסיוע במימוש זכויות ילדי מהגרים.

רוב מבקשי המקלט בישראל ממתינים שנים רבות להסדרת מעמד

טיפול רשות האוכלוסין במבקשי מקלט בישראלבישראל חיים מעל ל-30 אלף מבקשי מקלט. רבים מהם הגיעו ממדינות אפריקה, ובעיקר אריתריאה וסודן. מאז שנת 2009, מוגשות בישראל מדי שנה אלפי בקשות מקלט מדיני. בשנים האחרונות מדובר על כ-10,000 בקשות מקלט חדשות בממוצע מדי שנה, על פי נתוני רשות האוכלוסין. רק כ-1% מאותן בקשות אושרו עד כה. יתר הבקשות נדחו או שהן עדיין ממתינות להחלטה סופית במשך שנים רבות. מצב דברים זה מעיד על כך שהטיפול במבקשי מקלט אינו מיטבי, בלשון המעטה. 

ואכן, הוטחה בשנים האחרונות ביקורת קשה על התנהלות הרשות, מצד גורמי הביקורת הציבוריים הרלוונטיים. ביקורת זו עוררה דיון ציבורי סביב טיפול רשות האוכלוסין בבקשות של מבקשי מקלט בישראל. היא הביאה לשינויים שונים אשר שיפרו את המצב מבחינות מסוימות, אך מדובר בשיפור חלקי בלבד. להלן נסקור את הביקורת והשינויים שנעשו בעקבותיה, ונסביר מה ניתן לעשות במצב המורכב הקיים. 

ליקויים בנושא טיפול רשות האוכלוסין במבקשי מקלט – דו״ח מבקר המדינה

הדו״ח משנת 2017 פירט ליקויים בעבודת הרשות בתחומים רבים. בין היתר, הוא דן בסחבת והתמשכות של הטיפול בבקשות מקלט בישראל. מתוך כ-55 אלף בקשות שהוגשו עד מועד כתיבת הדו״ח, פחות מ-1% מהבקשות טופלו. הנתונים העדכניים מעידים על כך שהמצב לא השתפר בהרבה מאז. הדו״ח מציין חוסר יעילות בעבודת הרשות. לא כל התקנים ברשות האוכלוסין מאוישים. כתוצאה מכך, יש מחסור בכוח אדם והיכולת לטפל בכמות האדירה של הבקשות מוגבלת מאוד.

עוד מתריע מבקר המדינה על חוסר אחידות בטיפול בבקשות. אין לוח זמנים קבוע לכל שלב בהליך. כמו כן, לשכות האוכלוסין ובתי הדין לעררים אינם תמיד מעודכנים בשינויי הנהלים השונים, לפיהם אמורה הרשות לפעול. אלה עלולים לגרום להכרעות סותרות ולחוסר שוויון בטיפול במבקשי המקלט. מצב זה אינו מקובל מבחינה משפטית בכל הנוגע לעבודת רשות ציבורית. 

מה קרה מאז הדו״ח?

לאחר פרסום ביקורת מבקר המדינה, נעשו מספר שינויים בעבודת הרשות. אחד המרכזיים שבהם הוא האפשרות שנפתחה לאחרונה להגיש בקשות מקלט בישראל באופן מקוון. בעבר הדבר לא התאפשר, והייתה חובה להגיע פיזית ללשכות האוכלוסין על מנת להגיש בקשה. כל זאת תוך המתנה בתורים ממושכים ובתנאי צפיפות בלתי נסבלים.

כמו כן, הנוהל העוסק בטיפול בבקשות למקלט מדיני עודכן ונוספה אליו האפשרות לבצע הליך בחינה מהיר של בקשות והעברתן לדיון בפני דרג בכיר. זאת תוך דילוג על סבבי בחינה ואישור של בקשות. מסלול זה יתאפשר במקרים אשר נמצאו לדעת המראיין והגורמים הבוחנים האחרים ככאלה שבחינתם דחופה במיוחד.

עם זאת, המצב כיום עדיין רחוק מלהיות כזה המניח את הדעת. רוב בקשות המקלט שהוגשו בשנים האחרונות טרם אושרו. חשוב לדעת כי קיים מערך ביקורת פנימית ברשות האוכלוסין, האחראי על יישום המלצות מבקר המדינה וכן על בחינת תלונות פרטיות. כמו כן, ניתן במקרים מסוימים לעתור או להגיש עררים על החלטות משרד הפנים במקרים פרטניים. כלומר, אף שהמצב אינו משביע רצון, יש גורמים רלוונטיים שניתן לפנות אליהם על מנת לקדם את ענייניהם של מבקשי מקלט מבחינה חוקית.

סיוע משפטי בהסדרת מעמד מבקשי מקלט בישראל

לסיכום, המצב אינו אופטימלי בכל הנוגע לאופן טיפול רשות האוכלוסין במבקשי מקלט. עם זאת, במקרים של ניתן לפעול משפטית במקרים של עיכוב בטיפול בבקשות או קבלת החלטות בניגוד לנהלים, ואף לפנות לבית המשפט. בכל שאלה או צורך בסיוע בנושא, ניתן לפנות אל עורך דין ממשרד כהן, דקר, פקס, ברוש, המתמחה בתחום ההגירה לישראל ומתן סיוע משפטי למבקשי מקלט. ניתן ליצור קשר עם עורך דין ממשרדנו באמצעות מספרי הטלפון או כתובת הדואר האלקטרוני המופיעים מטה.

איך מפטרים עובד כחוק

: 03-3724722

        055-9781688

 office@lawoffice.org.il 

צרו קשר

Scroll To Top