למה כדאי לרשום בית כנסת כארגון ללא מטרות רווח?
רישום בית כנסת כעמותה עוזר לבית כנסת פעיל חברתית וציבורית לקבל פטור ו\או הנחה בתשלום מע"מ' מס הכנסה, ארנונה ומיסים אחרים. בית כנסת בעל מחזור כספי משמעותי אשר ממומן על ידי תרומות ציבור המתפללים ומוסדות, בוודאי יחסוך הרבה כסף לטווח הרחוק על ידי רישום כעמותה. משרד עורכי הדין כהן, דקר, פקס, ברוש (בעל משרד בירושלים ופתח תקווה) מתמחה בנושאי עמותות ומלכ"רים.
מאמרים חשובים אחרים באתר עוסקים בפטור מארנונה לבית כנסת או לעמותה.
מאמר זה של עורך הדין מיכאל דקר, יסביר כיצד רושמים בית כנסת כעמותה, ומה היתרונות של רישום זה.

מה היתרונות והחסרונות של רישום בית כנסת כעמותה?

רישום בית כנסת כעמותההיתרונות, קשורים בפטור ממע"מ, מס הכנסה, ו\או ארנונה (הנחה כפולה, הן לבית תפילה והן לעמותה). מדובר בפטור או הנחה אשר יכולים לחסוך לבית הכנסת הרבה כסף שישמש למימון הפעילות השוטפת של בית הכנסת. במידה ובית הכנסת אכן עוסק בפעילות צדקה, חינוך, שירותי דת, לימוד תורה, ועוד – בקצרה, כאשר בית הכנסת אינו פעיל אך ורק בימי שבת וחג, אלא מעורב בחיי הקהילה מסביב ובעל מחזור מזומנים ותרומות משמעותי – אז האחריות הכרוכה בניהול עמותה, כגון: ניהול חשבון בנק, רישום הוצאות, ניהול ספרים, מעקב אחר תרומות, ושקיפות הפעילות מול תורמים, הציבור, והממשלה, אינם חדשים לו. במקרה זה, לא יהיה בדרישות השקיפות והדיווח של העמותה בכדי נטל.

החסרונות שברישום עמותה הם מחד, הצורך לדווח על פעילות העמותה, תרומות, והוצאות. על העמותה להגיש דוחות לרשם העמותות, ולפתוח תיק במס הכנסה. בנוסף, לפני שרושמים בית כנסת כעמותה, יש לקיים אסיפה בה רוב המתפללים הקבועים של בית הכנסת יאשרו את ההחלטה. את ההחלטה יש לתעד בפרוטוקול, ולאחר אישור ההחלטה להקים עמותה חדשה חובה גם לבחור ועד עמותה, שם לעמותה ותקנון. תקנון לדוגמה באתר משרד המשפטים.

רישום בית כנסת כעמותה:

הליך רישום בית כנסת כמלכ"ר דומה, אך אינו זהה, להקמת עמותה רגילה. קודם כל, יש לציין שאכן רושמים את בית הכנסת עצמו כעמותה, ולא מקימים עמותה שפועלת בבית הכנסת. עקב כך, יש לפרט האם בית הכנסת הוא מאוחד מבחינת ההנהלה, קהל המתפללים, והפעילות. במידה ומספר ארגונים נפרדים משתמשים בבניין בית הכנסת לצרכיהם, ייתכן ויהיה עליהם לצור קשר עם העמותה במידה והם רוצים להשתמש במשאבים והתרומות שלה. במידה ושני "בתי כנסת" נפרדים מבחינת המתפללים וההנהלה משתמשים באותו הבניין, הרישום יותר מסובך.

עקב הקשר בין בניין בית הכנסת והעמותה, לצורך רישום בית כנסת כעמותה יש לפרט נכסים, זכויות בנכסים, ובעלות הזכויות על קרקעת בית הכנסת. בנוסף, ישנו הבדל בין רישום כעמותה של בית כנסת קיים, או בית כנסת חדש או בשלבי ההקמה.

הפרטים הנדרשים לרישום בית כנסת כמלכ"ר:

לטופס הבקשה לרישום בית כנסת כעמותה התבקשו  המייסדים להוסיף את הפרטים הבאים:

  1. השם המוצע – שמות בתי כנסת נוטים להיות דומים, לכן משרד המשפטים מבקש להשתמש בנוסח "עמותת – בית כנסת – ישוב".
  2. כתובת העמותה – הן הכתובת המדויקת של בית הכנסת, והן הכתובת למכתבים.
  3. תצהירים – יש לצרף לטופס הרישום תצהיר חתום ע"י כל המייסדים של העמותה ובו יצוינו: הסטאטוס של בית הכנסת, פירוט נכסי בית הכנסת, ופרטי הבעלות ורישום של בניין בית הכנסת.
  4. אישור שימוש בנכס – במידה ובעל הנכס אינו חבר בעמותה, יש לקבל אישור שימוש.
  5. פרוטוקול אסיפת המתפללים בה התקבלה ההחלטה – כרשום מעלה, על רוב המתפללים לאשר את ההחלטה לרשום את בית הכנסת כעמותה.

מה קורה לאחר הרישום כעמותה?

המטרות הבאות לאחר רישום בית הכנסת כעמותה הן פתיחת חשבון בנק עבור העמותה, תחילת פעילות שוטפת ובהמשך קבלת אישור ניהול תקין (חלופי, לעמותה חדשה) מרשם העמותות. חשוב לזכור כי אישור ניהול תקין הוא בדרך כלל תנאי הכרחי לצרכי קבלת הפטור ממסים על תרומות לבית הכנסת, שהן המטרה העיקרית של רישום כעמותה. לצורך קבלת האישור, יש להראות כי העמותה מתנהלת כדין מבחינה משפטית, ועושה שימוש בהנהלת כספים שקופה וראויה.

מובן שהן לצורך רישום בית כנסת כעמותה והן לצורך קבל אישור ניהול תקין מומלץ לפנות לעו"ד המומחה לנושא עמותות ומלכ"רים.
משרד עורכי הדין כהן, דקר, פקס, ברוש, ישמח לעזור לכם עם מידע וסיוע משפטי בנושא עמותות. צרו קשר לקבלת ייעוץ משפטי:

רישום בית כנסת כעמותה

:03-3724722

        055-9781688

 : office@lawoffice.org.il