אנוסי פורטוגל בבלגיה היו למעשה הקהילה היהודית הראשונה אשר התיישבה בארץ זו, במאה ה-16. היהודים אשר הגיעו לבלגיה וצרפת לאחר מכן התערבבו עם צאצאי האנוסים. אם אבותיכם הגיעו לישראל מבלגיה או צרפת, ייתכן ומגיע לכם דרכון פורטוגל.

מהם יתרונות הדרכון הפורטוגלי לאזרחי ישראל?

  • אפשרות שהייה והתניידות במדינות החברות באיחוד האירופאי.
  • כניסה לארה"ב – ללא צורך בקבלת ויזה מראש.
  • אישור עבודה במדינות האיחוד האירופאי.
  • כניסה ושהייה בבריטניה ללא קושי (עד להשלמת הליך הברקזיט).
  • הקמת עסק ו/או נדל"ן במדינות אירופה.

קהילות אנוסי פורטוגל בבלגיה:

קהילת אנוסי פורטוגל בבלגיה

קהילות אנוסי פורטוגל הגיעו לעיר אנטוורפן שבבלגיה לקראת סוף שנות העשרים של המאה השש עשרה. עם הגעתם הוכרו על-ידי השלטונות כ"נוצרים חדשים" והורשו לעסוק בכל תחום בו חפצו. בבלגיה כמו בכל מדינה אחרת הצטיינו הקהילות הפורטוגליות במסחר. עיקר מסחרם התנהל בתחום התבלינים אשר בו עסקו דרך קשרים שניהלו עם מדינות מגוריהם לשעבר- פורטוגל וספרד וכן המושבות הפורטוגליות בהודו.

עם התיישבות הקהילה היהודית בערי המסחר, סייעו אלו לפריחתם של עסקי המדינה הבלגית, שהפכה להיות כוח כלכלי עיקרי באירופה, במיוחד בתחום היהלומים. בנוסף, קהילת הפורטוגלים סללה את הדרך עבור האוכלוסיות היהודיות השונות שהגיעו ברובן ממזרח אירופה במאה ה-18. הקהילה ידעה עליות וירידות רבות כתוצאה משלטונות מתחלפים רציפים לאורך השנים.

אנוסים יהודים באימפריה הספרדית

חשוב לציין כי בשנים אלה הייתה בלגיה מוכרת תחת השם פְלַנְדְרִיָה והייתה חלק ממדינות השפלה כהולנד ולוקסמבורג, שנשלטו על-ידי האימפריה האוסטרית הידועה בשם בית הֲבְּסְבּוּרְג. בית מלוכה זה אפשר לאנוסים להגיע אל חלק ממחוזותיו האירופיים כבלגיה על-מנת שישפרו את כלכלת הערים השונות דרך קשריהם המסחריים. אך אליה וקוץ בה, בית הבסבורג האוסטרי כלל גם את בית המלוכה הספרדי הקתולי הקנאי.

בית המלוכה הספרדי פעל בצוותא עם האוסטרים בבלגיה מתחילת המאה ה- 16, אך באמצעיתה של המאה התחלפו השלטונות באופן רשמי, כשהספרדים נטלו את אחריות השלטון מקודמיו. הספרדים ראו את האנוסים כיהודים מוצהרים למרות ונחשבו בעיניי המקומיים כ"נוצרים חדשים".

שליטתה של האימפריה הספרדית בעיר אנטוורפן (שהייתה משכן הקהילה היהודית העיקרי) הייתה גורם מכריע לדלדול האוכלוסייה הפורטוגלית היהודית. בשנת 1550, הוחלט לגרש מהעיר את כל האנוסים שהגיעו לפני שנת 1543. עם זאת חלק מהקהילות הפורטוגליות המשיכו להתגורר בעיר אף ללא זכויות מגורים. דבר זה התאפשר כיוון והאינקויזיציה האימתנית עדיין לא שלטה ברחובות העיר, שבנוסף גם האוכלוסייה הבלגית הקַלְוִינִיסְטִית (זרם בנצרות הפרוטסטנטית) חששה ממנה פן מסדרה הקתולי הקיצוני ייפגע בהמון. הבלגים הצליחו להאט את תהליך הקמת האינקויזיציה הספרדית אך לא הצליחו לעצור אותו ואת שפיכות הדמים הברברית שביצעו הספרדים בתושבים המקומיים.

נציגים ידועים של הקהילה היהודית

בשנת 1571, כעשרים ואחת שנים לאחר גירוש רוב הקהילה היהודית, נרשמו באנטוורפן שמונים וחמש משפחות אנוסים ושבעה עשר יהודים בודדים. רוב הקהילה נתמכה בצרכיה הדתיים על-ידי הקהילה היהודית מאמסטרדם. יש לומר, כי גם בבריסל התיישבו מעט אנוסים וחלקם היו אישים מכובדים כגון: דניאל מִיגֵל לוי דֵה בַּרִיוֹס שהיה מחזאי, משורר, היסטוריון ופילוסוף, שאף בצעירותו היה הקפטן בצבא הספרדי בבריסל. פיליפ נתן – איש ידוע בציבור הבלגי ואחד מראשוני היהודים שהצליחו לקבל אזרחות בלגית לאחר גירוש היהודים ב-1550. וכן חלק מנכבדי משפחת הבנקאים הגדולה מנדס-בנבנישתי (אשר דונה גרציה הייתה המפורסמת שבבני המשפחה). לקראת סופה של מאה זו היגרו רוב היהודים הפורטוגלים לאמסטרדם היכן שיכלו לנהל חיי דת באופן גלוי וחופשי. בלגיה התקיימה תחת שלטון ספרדי בו הונהגה האינקויזיציה, דבר אשר פגע מאוד באוכלוסייה היהודית הפורטוגלית, שזכרה את סיפורי הזוועות מעָבָר אבותיהם בספרד ופורטוגל זמן מועט טרם גירושם. מכך יוצא שבתחילת המאה ה-17 נרשמו פחות מ-50 אנוסים בלבד בעיר אנטוורפן.

אנוסי פורטוגל בבלגיה תחת השלטון האוסטרי

עלייה במספר יהודי בלגיה נרשמה בשנת 1713, שנת חידוש השלטון האוסטרי בה. יהודים הורשו להגר לבלגיה באופן פורמלי אך תחת מכסה שנקבעה על-ידי הרשויות. עם זאת לא זכו ליחס אוהד מהשלטונות שכפו עליהם מיסי התיישבות כבדים ויחס מפלה. מצב זה נמשך עד שנת 1794, שנת כיבוש בלגיה על-ידי צרפת, שהנחילה ליהודייה בפעם הראשונה בהיסטוריה שוויון זכויות מלא באופן רשמי. דבר זה התאפשר בזכותה של המהפכה הצרפתית, שלקחה חלק בצרפת באותה עת וקידמה את מעמד הפְּרוֹלֶטַרְיוֹן, האשה וחתרה לשוויון ואחווה לאומית בין כל אזרחי המדינה ללא הבדל דתי. חבל הארץ בלגיה עבר פעם אחר פעם בין ידיים צרפתיות לבין הולנדיות ושוב אוסטריות וחוזר חלילה עד שנת 1830. בשנת 1830 זכתה בלגיה בעצמאותה, ומאז נקראת שוב בלגיה על שמו הרומי העתיק של חבל-ארץ בלג'יקה.

מצב היהודים השתפר באופן ניכר בבלגיה עקב השינויים החברתיים במערב אירופה וההשפעה הצרפתית. בשנת 1910 הוכרה קהילת היהודים הפורטוגלית באנטוורפן באופן רשמי על-ידי הרשויות המקומיות. בנוסף, רבים מקהילה זו היו יהודים ספרדים שהגיעו מהאימפריה העותמנית בייחוד מטורקיה. בית הכנסת של הקהילה נחנך בשנת 1913 ונבנה בסגנון נְאוֹ-רוֹמַנֶסְקִי בעל חזית מוצלת, אכסדרת עמודים, מרפסות ואֲפְּסִיס (גומחה מקושתת). שם המהנדס היהודי שבנה את "בית-הכנסת הפורטוגזי" היה יוסף דֵה-לַנְגֵה. חברי הקהילה לקחו חלק כיהלומנים, ביניהם בעלי מלאכה שונים, תעשיינים בתחום הטקסטיל, גזברים, מורים וכ"ו.

מאמרים אינפורמטיביים נוספים על יהדות ספרד ופורטוגל במדינות השונות:

  1. קשר ספרדי ביהדות בוכרה ושאר מדינות מרכז אסיה
  2. צאצאי המגורשים והאנוסים הספרדים בונצואלה
  3. קהילות המגורשים והאנוסים בצרפת
  4. עדת הספרדים בקנדה לאורך השנים
  5. צאצאי דוברי לדינו זכאים לאזרחות פורטוגלית

תודה למר יהונתן גבריאלוב על עזרתו במחקר וכתיבת מאמר זה ויתר מאמרים על קהילות הספרדים והפורטוגלים בתפוצות.

מחפשים עורך דין לאזרחות פורטוגזית?

משרד עורכי הדין כהן, דקר, פקס, ברוש, מתמחה בעזרה בקבלת אזרחות פורטוגזית לצאצאי המגורשים. במידה וברשותכם עדויות לכך שאתם נמנים בין הזכאים לקבלת דרכון פורטוגזי, נשמח לבצע בדיקת זכאות עבורכם בטלפונים הבאים:

קהילת אנוסי פורטוגל בבלגיה

: 03-3724722

        055-9781688

 : office@lawoffice.org.il