מגורשי ספרד בארגנטינה הגיעו ליבשת החדשה זמן קצר יחסית לאחר גילויה. גירוש יהודי ספרד חל בתאריך ה- 31 ביולי 1492. כריסטופר קולומבוס החל במסעו לגילוי אמריקה ב- 3 באוגוסט של אותה השנה, רק 3 ימים לאחר הגירוש הגדול. גילויה של אמריקה אשר הזמין בעקבותיו את עידן התגליות ופתיחתה של העת החדשה, לא יכול היה להתרחש אלמלא השתמשו הספרדים בכסף המנוצל הרב שנלקח מהיהודים המגורשים.

משרד כהן דקר פקס ברוש, עורכי דין הגירה לפורטוגל, מסייע בהשגת אזרחות פורטוגלית לצאצאי ספרד ופורטוגל יוצאי ארגנטינה. אזרחים יהודים ממוצא ארגנטינאי הנם בעלי עבר ורקע ספרדי, אשר זכאים לקבל מכתב המלצה מהקהילה היהודית בפורטוגל, אשר לאחריו יהיו רשאים בקבלת האזרחות הפורטוגלית, מדינה חברה באיחוד האירופאי!

מגורשי ספרד בארגנטינה:

מגורשי ספרד בארגנטינהבחודש אפריל של שנת 1619 הגיעו 8 אוניות נוסעים לחופי בואנוס איירס שהביאו איתן כמה מאות נוסעים אנוסים ספרדים ופורטוגלים מחופי העיר ליסבון. אוכלוסיית האנוסים היהודית שהגיעה לחופי ארגנטינה הייתה בקיאה מבית בתחומי המקצועות השונים ובאופן מיידי לקחה חלק במסחר, חקלאות, חוואות, במקצועות הנפחות והנגרות, ואף היו ביניהם בעלי עבדים ואדמות. אמנם, עם הגעתם לארגנטינה, לא עלה בידם של האנוסים להקים קהילה ספרדית מאוחדת, עצמאית ומאורגנת וכן אף לא להקים בית כנסת. בנוסף, לא שמרו האנוסים על אֶנְדוֹגַמְיָה (נישואי פנים בתוך הקבוצה החברתית) והתערבבו בחברה הנוצרית הארגנטינאית המקומית.

במשך כל תקופת הקולוניאליזם הספרדי, אשר החלה בשנת 1580 ועד עצמאותה של ארגנטינה בשנת 1810 (230 שנים סה"כ) מידי עול הכובש הספרדי, נאסר על יישוב היהודים בתחום הארגנטינאי שתחת השלטון הספרדי מחשש להתגיירותם של נוצרים. בתקופת שלטון האימפריה הספרדית בארגנטינה, הוקמה האינקוויזיציה שהייתה מענה את הנחשדים וה"נאשמים" הקתולים אשר הואשמו מצדה באימוץ הדת היהודית ובמקרים הייתה גם מעלה אותם על המוקד בפרהסיה. האוכלוסיות הספרדיות היהודיות שהגיעו לארגנטינה לאחר הגירוש הגדול של שנת 1492, וכלה באוכלוסיות הספרדיות שהגיעו לארגנטינה עד עצמאותה בשנת 1810, לא הצליחו לשרוד כיחידה עצמאית יהודית אלא כולן התפרקו ונטמעו בין האוכלוסיות המקומיות. מתוך כך נותרו עד היום בקרב תושבי ארגנטינה- סיפורים, זיכרונות וחפצים המעידים על עבר ושיוך "למָרָנוֹס" שהגיעו מספרד ופורטוגל, אשר עומדים ברף הקבלה עבור דרכון פורטוגלי.

הרקע הספרדי הרשמי בארגנטינה:

בשנות ה- 80 של המאה ה- 19 הגיע הקבוצה הספרדית הותיקה ביותר מבין הקהילות הספרדיות, היא יהדות מרוקו הספרדית, שבתחילת המאה ה- 20 מנתה כ- 350 משפחות. קהילה זו דיברה ספרדית מבית והתמקמה בעיר בואנוס איירס. יתר האוכלוסיות הספרדיות בבואנוס איירס שהגיעו לקראת סופה של המאה ה- 19, ומעט אחרי קהילת מרוקו הספרדית היו סוריות (מדמשק וחלב), טורקיות, יווניות (מרודוס) ומארץ ישראל. בתחילה שמרה כל קבוצה על הפרדה מיתר הקבוצות והייתה בעלת מנהגים שונים. לאורך הזמן חלו שינוי היטמעות בחלק מן הקהילות.

לדוגמא: זו המרוקאית הייתה הקבוצה שלאורך השנים נמצאה בתהליך מתקדם של התבוללות. כבר באמצע המאה ה-20, הייתה הקהילה נעדרת רבנים, ומיעוטם היו משיאים זוגות מעורבים כנגד ההלכה. על אף בתי הכנסת שהיו פתוחים בימות החול, דווקא בשבתות היו מעמידים מסחר ופותחים את מרכולתם ורגילים באכילת טרפות. כנגד אלו, עמדו הקהילות הספרדיות מסוריה ושמרו על דתם. הקהילות הסוריות היוו רוב בקרב קהילות ספרד בארגנטינה והיו גם המאורגנות ביותר מבחינת רקע דתי, דבר שהתבטא על ידי מספר בתי כנסיות, תלמודי תורה, מקוואות טהרה ואטליזים של בשר כשר. באופן כללי יהדות ספרד בארגנטינה מהווה מיעוט בקרב יהדות אשכנז ומבין 220,000 יהודים בסך הכל, מהווה הקהילה הספרדית כ- 15 אחוזים, שביניהם נוספו עם השנים מיעוטים ספרדים מלבנון, מצרים, עיראק ותימן.

קהילת ארגנטינה והאינקוויזיציה

פרנסיסקו מַלְדוֹנַדוֹ דַה סילבה: (1592-1639) – היה רופא ומנתח ארגנטינאי נוצרי, ובן למשפחת אנוסים פורטוגלית. באחד הביקורים שלו לבית אביו התוודע לספר זיכרונות משפחתי שהעיד על מוצאו היהודי. אביו הזקן סיפר לו כי היה צאצא למשפחת אנוסים והורה לו להמשיך לקרוא ולהכיר את תורת משה וכך עשה. בעוד מלדונדו להוט לשוב לשורשי משפחתו היהודיים, החליט למול עצמו עם זוג מספריים, ובמשך הימים שלאחר מכן כיסה וריפא את החתך בחלבון של ביצה ושמנים שונים. לאחר שמל עצמו ניסה לשכנע את שתי אחיותיו להתגייר עמו גם כן. אך האחות הקטנה פנתה לרשויות המקומיות והלשינה על אחיה שכפר בנצרות, התייהד וניסה לייהד אותה. בנוסף סיפרה האחות הקטנה על כתיבת פרסום עלוני התוכחה שכתב מלדונדו כנגד הנצרות ודברי אפולוגטיקה בעד היהדות, דבר שגרם להאשמה חמורה של שמו אצל הרשויות הדתיות בנוסף להיותו כופר.

בהיותו בן 34, נחטף באחד הלילות על-ידי האינקוויזיציה ונכלא בבית הסוהר. בזמן שהותו בבית הסוהר פגש אסירים אשר סיפרו לו על עברם היהודי והתנצרות משפחתם בכורח על ידי הרשויות בעת הגיעו לארגנטינה. מלדונדו שכנע את האסירים להתגייר עמו ולימד אותם תורה. במשך כ- 13 שנים שהה בבית הסוהר, סירב לאכול חזיר ועבר עשרות ניסיונות תוכחה תחת כמרים ואנשי דת שונים, אשר ניסו ל"הצילו" ולהשיב אותו מדרכו הפסולה. מלדונדו היה איתן ונחוש בדעתו שהוא "קרוב אל האלוהים" וגם עם ייהרג שמו לא יימחה.

בסופן של 13 השנים, לאחר שכשלו כל ניסיונות התוכחה הדתיים, נקבע על ידי בית הדין הנוצרי כי מלדונדו יועלה על המוקד עם עוד 11 אסירים עקשנים ואמיצים שסירבו לשוב מיהדותם אל הנצרות. ביום ההוצאה להורג הובאו הנאשמים אל המוקד, כשהם עטופים בגלימת הסַנְבֵּנִיטוֹ (גלימה לנאשם העומד לפני עונש) וכובע ארוך כשל מכשפים. אולם מלדונדו סירב לעטות גלימה זו ובמקום נעטף בעלוני פרסומו כנגד הנצרות וכך הוצא לשריפה עם יתר חבריו במעשי האוּטוֹ דֵה פֵה הידועים לשמצה.

מאמרים נוספים אודות מגורשי ספרד בארצות השונות:

  1. פועלה של הקהילה הפורטוגלית בגרמניה
  2. יהדות ספרד בקרואטיה
  3. טורקיה – שגשוגם של גולי ספרד תחת שלטון הסולטנים
  4. איטליה – קהל המגורשים בארץ המגף
  5. כל המידע הרלוונטי עבורכם אודות תהליכי ההתאזרחות הפורטוגלית

תודה למר יהונתן גבריאלוב על עזרתו במחקר וכתיבת מאמר זה.

צרו קשר – עורכי דין אזרחות פורטוגל

משרדי עורכי הדין כהן, דקר, פקס, ברוש ממוקמים בירושלים ובפתח תקווה. נשמח לעמוד לרשותכם ולתת לכם יעוץ ראשוני טלפוני ללא עלות עבור בדיקת זכאות ראשונית לדרכון פורטוגלי. צרו קשר לקביעת שיחה עם עורך דין בנושא אזרחות פורטוגלית לצאצאי מגורשי ספרד בארגנטינה בטלפונים הבאים: 03-3724722/055-9781688

מגורשי ספרד בארגנטינה

: 03-3724722

        055-9781688

 : office@lawoffice.org.il