Skip to content
Contact Us: 03-3724722 | 055-9781688 | [email protected]

החזרת מוצר פגום – מידע משפטי

Michael Decker

אהרון

דרך המשרד של מיכאל דקר זימנו עובדים זרים מומחים לביצוע עבודה מסויימת ממש מהר.

איך מחזירים מוצר פגום? לרוב ניתן לבטל עסקת רכישה בגין פגם במוצר בתוך 14 יום, בכפוף להודעה מקדימה. לגבי בעלי מוגבלויות, אזרחים בני 65 ומעלה ועולים חדשים, נקבעה תקופה ממושכת יותר לביטול העסקה – 4 חודשים ממועד הרכישה. במידה והמוכר מסרב לתת החזר על מוצר פגום, לפי חוק הגנת הצרכן, בית המשפט מוסמך לפסוק פיצויים בסך של עד 10,000 ש״ח. צרו קשר לקבלת הסבר עו"ד בנוגע לתביעה כזאת.

החזרת מוצר פגום אמורה להיות פעולה פשוטה למדי, אך לא פעם היא מסתבכת ומצריכה נקיטת צעדים משפטיים. אנו מקבלים לא מעט פניות בנוגע לסירוב של ספקים להחזיר מוצרים פגומים, ובהתאם מצאנו לנכון להביא בפניכם מידע חשוב בנושא במסגרת מאמר זה. להלן יסביר עורך הדין מיכאל דקר, שותף במשרדנו ומומחה לדיני נזיקין וצרכנות, מה הזכויות של צרכנים אשר רכשו מוצרים פגומים, כיצד אמור לפעול הליך החזרת מוצר פגום על פי חוק ומה קובע בית המשפט בנושא.

עורכי הדין ממשרדנו, אשר לו סניפים בירושלים ובתל אביב, מתמחה בדיני נזיקין, משפט אזרחי ודיני צרכנות. במשרדנו פועלים עורכי דין בעלי ניסיון רב במתן שירותי ייעוץ וייצוג משפטי במגוון סוגיות, לרבות רשלנות רפואית, נזקי גוף, תאונות אישיות ועוד. עורכי הדין ממשרדנו מעניקים מענה משפטי מקיף המותאם לצרכי הלקוח ולדרישות כל הליך באופן פרטני.

החזרת מוצר פגום – מידע משפטי

המוכר סירב להחזיר או להחליף מוצר פגום שקניתם? דעו כי החוק עומד לצדכם!

למי מאיתנו זה לא קרה? קנינו מוצר ובדיעבד גילינו בו פגם. לכאורה, הפתרון אמור להיות פשוט – פונים למי שסיפק את המוצר בבקשה לקבלת החזר או החלפה, הבקשה מטופלת ובכך, לכאורה, תם הסיפור. אלא שבפועל הדברים אינם תמיד כה פשוטים. לא פעם ספקים דורשים מלקוחות אשר מתלוננים על מוצרים פגומים הוכחות לכך שהמוצר היה פגום לפני שהגיע לידיהם, או מוצאים סיבה אחרת לדחות את בקשתם לקבלת החזר או החלפה. לצערנו, מדובר בתופעה נרחבת למדי, אשר חשוב לדעת כי החוק מספק פתרונות עבורה. להלן נפרט אודות פתרונות אלה.

מה קובע החוק?

בישראל יש חוק ישן בשם חוק המכר, אשר מסדיר מכירה של מוצרים ונכסים באופן כללי. בחוק זה נקבע כי כאשר נכס נמכר והתברר כי הוא שונה במהותו, איכותו או תכונותיו מהאופן שבו הוצג לקונה, הדבר מהווה הפרת חוזה מצד המוכר. ואולם, החוק מנוסח באופן אשר מטיל בפועל חובה על הקונים לבדוק את המוצר או הנכס שרכשו במועד הרכישה, ולוודא כי לא קיים בו פגם. אם הייתה ידיעה על הפגם מצד הקונים לפני ביצוע העסקה, לא ניתן יהיה להסתמך על כך.

כאמור, מדובר בחוק ישן וכללי, אשר לא תמיד ברור כיצד ניתן ליישמו לעניין החזרת מוצר פגום. ואולם, לאורך השנים נוספו חוקים ותקנות משלימים, אשר נועדו להסדיר את הסוגיה של החזרת מוצרים והחלפתם בצורה מיטבית יותר. חוק הגנת הצרכן ותקנות הגנת הצרכן, מגדירים כיצד פועל הליך של ביטול עסקה. התקנות מאפשרות ביטול עסקה מכל סיבה שהיא, בכפוף להוראות החוק והתקנות. 

חשוב לציין כי ניתן לבטל עסקאות לרכישת מרבית סוגי המוצרים הקיימים, למעט מספר חריגים שנקבעו בחוק. לדוגמה, החוק אינו מאפשר ביטול עסקאות לרכישת מוצרים אשר עשויים לאבד את ערכם במהירות (כגון מוצרי מזון עם תוקף קצר או עיתונים) או מוצרים שיוצרו במיוחד עבור הצרכן. ואולם, כאשר מדובר במוצרים אשר אינם מהווים חלק מהחריגים בחוק, קיימת חובה לביטול העסקה בעניינם, בהתאם להוראות החוק.

מה קורה במקרה של סירוב לביטול העסקה להחזרת מוצר פגום?

על פי חוק, בכפוף להודעה על ביטול העסקה בעל פה, בדואר אלקטרוני, בדואר רשום או בפקס (אם יש למוכר פקס) והחזרת המוצר הפגום, יינתן לרוכשים החזר כספי ובכך יושלם הליך ההחזרה. ואולם, כפי שציינו לעיל, לא פעם קורה שמוכרים וספקים מסרבים למתן החזר עבור מוצר פגום שנרכש. חשוב לדעת כי החוק רואה זאת בחומרה. 

דוגמה לכך היא פסק דין של בית משפט השלום בכפר סבא משנת 2013. בפסק דין זה נדונה תביעה נגד יצרן דלתות פנים שהוזמנו עבור דירת בני זוג ברעננה, בגין פגם שנמצא בדלתות וסירוב להחזרתם. בית המשפט קבע כי הדלתות אכן היו פגומות ובעקבות זאת הורה על ביטול העסקה, ששוויה עמד על 14,000 ש״ח. בנוסף, לאור עוגמת הנפש והטרחה הכרוכה בהחלפת הדלתות, פסק בית המשפט פיצויים לטובת בני הזוג, בסך 10,000 ש״ח. לעיתים, במקרים בהם המוצר בפגום גרם לנזק, אף ניתן להגיש תביעה נזיקית לפיצויים בגין מוצר פגום, לפי פקודת הנזיקין. מומלץ מאוד להיוועץ עם עורך דין במקרים אלה, על מנת לוודא כיצד נכון לפעול על פי חוק.

צרו קשר עם עורך דין מומחה לדיני נזיקין וצרכנות

במאמר זה הסברנו על ההליך לצורך החזרת מוצר פגום על פי חוק והאפשרויות המשפטיות לפעולה במקרים של סירוב להחזרת המוצר. אם יש לכם כל שאלה נוספת בנושא, אתם מוזמנים לפנות אלינו ועורך דין מומחה לדיני נזיקין וצרכנות ממשרדנו ישמח לסייע. משרדנו מתמחה בליווי לקוחותיו ומתן מענה משפטי מקיף עבורם במגוון סוגיות בתחום המשפט האזרחי. ניתן ליצור עמנו קשר באמצעות מספרי הטלפון וכתובת הדואר האלקטרוני המופיעים מטה.

בעיית העברת כסף מחו''ל לבנק בישראל

: 03-3724722

        055-9781688

 [email protected]

צרו קשר

Scroll To Top