דלג לתוכן
Contact Us: 03-3724722 | 055-9781688 | [email protected]

פגיעה מדלת תא מטען ברכב – עילה לפיצויים? (מידע משפטי)

יהודה אלחרר
יהודה אלחרר

באילו מקרים פגיעה מדלת תא מטען ברכב עשויה להיחשב כתאונת דרכים המזכה בפיצויים? ההגדרה של תאונת דרכים כוללת גם מקרים שאינם מהווים תאונת דרכים במובן ה״קלאסי״, כגון פגיעה מדלת בעת עלייה לרכב או ירידה ממנו, וכן במהלך תיקון דרך. זאת בכפוף לעמידה בתנאי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. ואולם, הדבר תלוי במטרת השימוש ברכב ובמבחנים נוספים שנקבעו בפסיקת בית המשפט. במאמר זה עורך דין מומחה לדיני נזיקין ופיצויים לנפגעי תאונות דרכים ממשרדנו יעשה עבורכם סדר בדברים ויסביר על הנושא.

פגיעה מדלת תא מטען ברכב – עילה לפיצויים? (מידע משפטי)

נפגעתם או נפצעתם מדלת תא המטען ברכב – איך תדעו אם מדובר בתאונה?

דמיינו את הסיטואציה הבאה: אתם פותחים את דלת תא המטען לשם הוצאת דבר מה מרכבכם, ונפגעים בעת סגירת הדלת. האם ניתן לראות בכך כתאונת דרכים, המעניקה לכם זכאות לפיצויים מחברת הביטוח? התשובה לשאלה זו מורכבת למדי, ותלויה במשתנים רבים. המושגים ״תאונת דרכים״ ו״שימוש ברכב מנועי״, כפי שהם מוגדרים בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, הם מושגים רחבים, אשר לא מכילים בתוכם רק מקרים של התנגשות בין רכבים או פגיעה בהולכי רגל. קיימים גם לא מעט מקרים של ״תאונות עצמיות״ אשר עשויים להיחשב בתור תאונת דרכים.

לאור ״סחף״ של תביעות שהוגשו בנושא, החוק תוקן בעבר על מנת לצמצם את ההגדרות של תאונות דרכים. ואולם, תיקון החוק כולל לא מעט אי בהירויות ומקרים המצויים בתחום האפור. בית המשפט קבע מבחנים שונים להכרעה במקרי קצה אלה, אשר במסגרתם נבחנים נבחנים, בין היתר, הקירבה בזמן לנסיעה, הסיכון התעבורתי שליווה את הסיטואציה וכיו״ב. בהתאם, קשה לתת תשובה מראש לשאלה האם פגיעה מדלת תא מטען ברכב תקנה זכאות לפיצויים. לאור המורכבות המשפטית המלווה מקרים של פגיעה מסוג זה, מומלץ להתייעץ לגבי סיטואציות פרטניות עם עורך דין המתמחה בדיני נזיקין וייצוג נפגעי תאונות דרכים. במאמר זה נסביר על הגדרת החוק ונציג דוגמאות למקרים שנדונו בבית המשפט, באופן שיסייע לקבל תמונה ברורה יותר של הדברים.

האם פגיעה מדלת תא המטען במקרים של תיקון או טיפול דרך יכולה להוות עילה לתביעת פיצויים?

על מנת לענות על שאלת הזכאות לפיצויים במקרים של פגיעה מדלת תא מטען, חשוב להבין קודם כל מה הייתה המטרה בפתיחה או בסגירה של דלת תא המטען בסיטואציה הספציפית. זאת משום שעל פי המבחנים שנקבעו בחוק ובפסיקת בית המשפט, מטרת הפעולה עשויה במקרים רבים להכתיב את התוצאה המשפטית. לדוגמה, החוק קובע כי נזק שאירע בעת ״טיפול דרך או תיקון דרך ברכב, שנעשה בידי המשתמש בו או בידי אדם אחר שלא במסגרת עבודתו״ עשוי להיחשב כשימוש ברכב ולענות על התנאי שיוביל למסקנה כי מדובר בתאונת דרכים. כלל חשוב שהובהר בפסיקת בית המשפט הוא כי נדרש שהנפגע לא יהיה מכונאי או מי שעוסק בתיקוני דרך במסגרת עבודתו.

כלומר, אם נגרם לאדם נזק תוך כדי טיפול או תיקון דרך שנעשה שלא במסגרת עבודתו, הדבר עשוי להוות עילה לפיצויים מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים. לדוגמה, כאשר אדם שעצר את רכבו בצד הדרך עקב תקר או תקלה אחרת ברכב, הוציא כלים מארגז תא המטען ונפגע מדלת תא המטען, ייתכן מאוד כי ניתן יהיה להכיר בכך שמטרת פתיחת דלת תא המטען הייתה חלק אינטגרלי מתיקון התקלה, באופן שהופך את הנזק שנגרם מהפגיעה כתוצאה של תאונת דרכים.

האם פגיעה מדלת תא המטען למטרות אחרות יכולה גם היא להיחשב בתור תאונת דרכים?

בשונה מהסיטואציה הנ״ל של תיקון דרך, העלאה והורדת מטען לרכב (כגון שקיות עם קניות מהסופר או מזוודה בדרך לשדה התעופה או בחזרה ממנו) לא תוכר במקרים רבים בתור תאונת דרכים. זאת לאור מגמת צמצום במקרי ההכרה בתאונות דרכים אשר הותוותה לאורך השנים בפסיקת בית המשפט. בית המשפט העליון עמד על כך לאחרונה, בפסק דין משנת 2019 (בתיק שמספרו רע״א 8744/18). באותו מקרה אדם היה בדרכו אל שדה התעופה, וכאשר החנה את הרכב וניגש לדלת האחורית להוציא את מזוודתו, הוא טרק בטעות את הדלת על ידו וחלק מאצבעו נכרת. בית המשפט העליון קבע כי לא ניתן להכיר במקרה זה בתור תאונה, שעה שהדבר אירע בעת שהנהג כבר יצא מן הרכב, באופן ש״ניתק״ את הקשר בין השימוש ברכב למטרות תחבורתיות ובין האירוע המצער.

ואולם, גם במקרה זה, בית המשפט קבע כי יש לבחון כל מקרה לגופו, וכי עדיין עשויים להיות מקרים מסוימים בהם אגב הוצאת מטען מהרכב, עדיין ניתן יהיה להכיר בפגיעה שאירעה בתור תאונת דרכים.. לדוגמה, בשנת 2016 הכיר בית משפט השלום בנתניה (בתיק שמספרו ת"א 37349-08-13) בפריקת כתף שנגרמה לנהג אוטובוס בעת סגירת דלת תא המטען לצורך סיוע בהוצאת מזוודות עבור הנוסעים כשימוש ברכב המהווה תאונת דרכים.

כך גם מקרים בהם פגיעה מרכב אחר תוך כדי העמסת ציוד או הוצאת ציוד מתא המטען עשויה להיחשב כפגיעה המזכה בפיצויים. לדוגמה, בשנת 2014 פסק בית משפט השלום בפתח תקווה (בתיק שמספרו ת״א 15701-07-11) פיצויים בסך כ-400 אלף ש״ח לאדם קשיש שרכבו עמד בחניה הצמודה לסופרמרקט ובעת שהכניס שקיות מוצרים מעגלת הקניות לתא המטען של רכבו, רכב אחר שביצע נסיעה לאחור פגע בעגלה, וכתוצאה מכך נהדף הקשיש לעבר רכבו ונפגע. בית המשפט אמנם דחה את הטענות לכך שמדובר בתאונת דרכים מרכבו של הקשיש, אך עדיין פסק פיצויים משמעותיים עקב נזקי הגוף שאירעו לו, תוך הכרה באירוע כתאונה שבה היה מעורב כהולך רגל.

המקרים שציינו לעיל ממחישים עד כמה כל מקרה נבחן לגופו ולפי נסיבותיו, כמו גם לפי המבחנים שפיתח בית המשפט בנושא. בשולי הדברים, יש לציין כי גם במקרים בהם אירוע מסוים של פגיעה מדלת תא מטען ברכב לא יוכר כתאונת דרכים, עדיין במקרים ובתנאים מסוימים ניתן יהיה לתבוע הכרה בנכות בביטוח הלאומי, וכן הכרה באירוע כתאונות עבודה (ככל שהאירוע התרחש בדרך למקום העבודה, בדרך חזרה ממקום העבודה הביתה או במהלך הפסקה מהעבודה). על מנת להבין מה האפשרויות המשפטיות העומדות עבורכם במקרים ספציפיים, מומלץ להתייעץ על כך עם עורך דין המתמחה בדיני נזיקין ופיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

פגיעה מדלת תא המטען ברכב – צרו קשר עם עורך דין מומחה לדיני נזיקין ותעבורה

במאמר זה הצגנו עבורכם כללי אצבע שנועדו לקבל הבנה בסיסית בשאלה המורכבת האם ובאילו סיטואציות ניתן להכיר באירוע של פגיעה מדלת תא המטען ברכב בתור תאונת דרכים. אם יש לכם שאלות פרטניות בנושא, או צורך בכל ייעוץ משפטי או בסיוע, נשמח לעמוד לשירותכם ולספק עבורכם מענה מקיף ומקצועי.

עורכי הדין ממשרדנו, בירושלים ובתל אביב, מתמחים בדיני נזיקין ובייצוג נפגעי תאונות דרכים ואירועים נוספים המסתיימים בנזקי גוף – הן בפני כל הערכאות המשפטיות והן מול חברות הביטוח והמוסד לביטוח לאומי.

צרו קשר

  • ✓ Valid number ✕ Invalid number
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

גלול כלפי מעלה