Skip to content
Contact Us: 03-3724722 | 055-9781688 | [email protected]

תביעות ייצוגיות בענייני צרכנות

Michael Decker

אהרון

דרך המשרד של מיכאל דקר זימנו עובדים זרים מומחים לביצוע עבודה מסויימת ממש מהר.

באילו מקרים ניתן להגיש תביעות ייצוגיות העוסקות בענייני צרכנות? קיים מגוון רחב של מקרים בהם ניתן להגיש תביעות ייצוגיות נגד חברות מסחריות, רשתות ונותני שירות בתחום המזון, מוצרי החשמל, מוצרי הקוסמטיקה וכיו״ב. תביעות אלה עשויות לעסוק, בין היתר, במכירת מוצרים פגומים, בהטעיית צרכנים, במכירת מוצרים ושירותים במחירים מופרזים ובמקרים חמורים גם באפליה בין צרכנים על רקע השתייכות קבוצתית, אתנית, דתית או מגדרית. במאמר זה יסביר עורך הדין מיכאל דקר, שותף ומומחה לדיני צרכנות ממשרדנו, על תביעות ייצוגיות אשר ניתן להגיש בתחום ועל האופן שבו הן משפיעות על התנהלותן של חברות מסחריות.

תביעות ייצוגיות בענייני צרכנות

סלמונלה במזון, מחירים מופרזים, ביטולי טיסות, אפלייה במתן שירותים – אלה הם רק חלק מהנזקים שאנו חווים לא פעם כצרכנים. מי מאיתנו לא רכש מוצר וגילה כי קיים בו פגם? במקרים רבים מתברר כי מדובר בתקלה מערכתית, המשפיעה על צרכנים רבים. הנזק לצרכן הבודד עשוי להיות זניח, אך אם מביאים בחשבון את כלל הצרכנים שסבלו מאותו פגם במוצר שרכשו, הנזק עשוי להגיע לסכומים של מאות אלפי ואף מיליוני שקלים. לצד מקרים של רכישת מוצרים פגומים, קיימים גם מקרים בהם מתרחשת הטעיית צרכנים ביחס למוצר או שירות מסוים, כגון אי ציון רכיבים או הטעיה בנוגע לאיכות המוצרים. במקרים חמורים יותר, חברות מפלות בין צרכנים על רקע השתייכות לקבוצה מסוימת (דוגמת גזע, מגדר, נטייה מינית או גיל), ומסרבות לספק להם מוצר או שירות כלשהם.

בעיה החוזרת על עצמה בלא מעט ממקרים אלה היא כי הנזק לתובע היחיד אינו משמעותי מספיק על מנת להגיש תביעה באופן עצמאי. כתוצאה מכך, רבים עשויים להעדיף להימנע מלתבוע או לנקוט בפעולות משפטיות כלשהן בגין הנזק ממנו סבלו. קיים פתרון אשר עשוי למנוע זאת, ולכן ראוי לשקול אותו במקרים אלה. פתרון אפשרי זה הוא הגשת תביעה ייצוגית, בשם קבוצה גדולה של צרכנים. תביעות אלה חוסכות את הצורך לנהל הליך באופן עצמאי על מנת לתבוע חברות מסחריות, והן אף תורמות לשיפור ההתנהלות של חברות אלה במקרים רבים. להלן נסביר מהי בדיוק תביעה ייצוגית, ונדגים כיצד היא עשויה לזכות צרכנים בפיצויים משמעותיים בגין הנזק המצטבר שנגרם להם.

מהי תביעה ייצוגית?

תביעה ייצוגית היא למעשה תביעה קבוצתית, המוגשת בשם נפגעים רבים (לעיתים מאות ואף אלפי תובעים). היתרון המרכזי של תביעה ייצוגית הוא בכך שהיא מנוהלת על-ידי נציג או מספר נציגים, במקום על-ידי כל אחד מחברי הקבוצה באופן אישי. אם בית המשפט יקבל את התביעה, או שהיא תסתיים על דרך הפשרה, יוענק לכל אחד מהנמנים על קבוצת התובעים פיצוי. תביעה ייצוגית מתאימה במקרים רבים של סוגיות משפטיות בענייני צרכנות, משום שהיא מאפשרת להגיש תביעה בגין נזקים מצטברים, המגיעים לסכומים כספיים גבוהים, במקום לתבוע בגין סכומים זניחים אשר לא תמיד משתלם לפנות אל בית המשפט בגינם.

תביעות ייצוגיות מהוות סוג מורכב יותר של הליכים משפטיים ביחס לתביעות אזרחיות רגילות, משום שהן מצריכות הגשת בקשה לאישור ניהול התביעה כייצוגית. החוק קובע מספר תנאים אשר רק אם בית המשפט יכריע כי הם מתקיימים במקרה הספציפי, התביעה תאושר ותנוהל כתביעה ייצוגית. לא פעם חברות אשר אושרה תביעה ייצוגית נגדן יציעו מיוזמתן פיצוי לקבוצת התובעים, על מנת לסיים את התביעה על דרך הפשרה ולא לנהל הליך ממושך ומייגע. הפיצוי עשוי להיות משמעותי ולעמוד על סך של מאות אלפי ואף מיליוני שקלים, אשר יתחלקו בין חברי הקבוצה. לאור מורכבותם של הליכי תביעה ייצוגית, מומלץ כי הם יטופלו וינוהלו באמצעות עורך דין המתמחה בתחום התביעות הייצוגיות, אשר ידע כיצד ללוות את ההליך ולייצג את עניינם של חברי הקבוצה באופן מיטבי.

תביעות ייצוגיות בענייני צרכנות – סיפורי הצלחה

תביעות ייצוגיות רבות עוסקות בגביית מחירים מופרזים של רשתות בתחום המזון. לדוגמה, בשנת 2010 אישר בית המשפט המחוזי במחוז המרכז הסדר פשרה בין קבוצת תובעים לבין רשת פיצה האט (בפסק דין שמספרו ת״צ 2296-09-08). התביעה הייצוגית הוגשה בגין טענות להטעיה מצד הרשת בנוגע לגודל הפיצה המוגשת על-ידיה ומחיר הפיצה. בעקבות הגשת התביעה ולאחר שהתיק נדון בבית המשפט, הגיעו הצדדים להסדר פשרה, במסגרתו התחייבה הרשת לפצות את לקוחותיה באמצעות מכירת מוצריה במחיר מוזל למשך שנה. שווי ההטבה הכולל הוערך בכ-2 מיליון ש״ח. לצד זאת, נפסקו לטובת נציג התובעים פיצוי ושכר טרחה בשווי כולל של 100 אלף ש״ח.

בפסק דין שניתן בשנת 2020 בבית המשפט המחוזי בתל אביב (בהליך שמספרו ת״צ 23060-09-15) אישר בית המשפט הסדר פשרה בתביעה ייצוגית נגד סלקום. התביעה הוגשה בגין חיוב של לקוחות בתשלום בגין המשך חבילות גלישה שהסתיימו ללא הסכמת הלקוחות. בגין התנהלות זו, משרד התקשורת הטיל על סלקום עיצומים כספיים בסך כ-1.2 מיליון ש״ח. מעבר לעיצומים אלה, בית המשפט פסק במסגרת אישור הסדר הפשרה פיצוי הכולל ללקוחות אשר נפגעו מהתנהלות זו של סלקום והגישו תביעה ייצוגית סכום של כ-2.8 מיליון שקל, בתוספת הוצאות משפט. המקרים הנ״ל ממחישים את ההשפעה הרבה של תביעות ייצוגיות בענייני צרכנות על התנהלותם של תאגידים מסחריים, והפיצויים המשמעותיים שנפסקים גם כאשר הצדדים מגיעים להסדרי פשרה ביניהם.

תביעות ייצוגיות בענייני צרכנות – צרו קשר עם עורך דין מומחה לדיני צרכנות ומשפט מסחרי

במאמר זה פירטנו בהרחבה על תביעות ייצוגיות העוסקות בנושאי צרכנות, דוגמת הטעיה, מחירים מופרזים, מוצרים פגומים ואפליית צרכנים. אם יש לכם שאלות נוספות או צורך בייעוץ פרטני בנושא, נשמח לסייע. משרדנו, בירושלים ובתל אביב, מתמחה במשפט מסחרי ובדיני צרכנות. לעורכי ועורכות הדין ממשרדנו ניסיון רב בייצוג לקוחות בתביעות ייצוגיות והליכים משפטיים בנושא. ניתן ליצור עמנו קשר באמצעות מספרי הטלפון וכתובת הדואר האלקטרוני המופיעים מטה.

בעיית העברת כסף מחו''ל לבנק בישראל

: 03-3724722

        055-9781688

 [email protected]

צרו קשר

Scroll To Top